ANNONS FRÅN:

Så banar SKF väg för elektrifierad luftfart

Teknisk expertis, innovation och hållbarhet är ledstjärnor i SKFs utveckling av eldrivna flyg. Från skräddarsydda lösningar till cirkulära koncept bidrar företaget till en mer hållbar och effektiv luftfart, där flexibilitet och samarbete står i centrum.

Publicerad Senast uppdaterad

Få teknikutvecklingar är lika spännande och föränderliga som elektrifieringen av flyget. För till skillnad mot den elektrifiering som pågår på landbaserade fordon är flygbranschens utveckling fortfarande i sin linda. Och det är inte lätt att navigera i en bransch som är både ny och i ständig utveckling. Jon Harris, försäljnings- och affärsutvecklingschef hos SKF Aerospace, liknar det vid att baka en tårta utan recept.

– För företag som utvecklar eldrivna flygplan handlar det om att bygga ett affärscase utan en tydlig regelbok. De attesterande organen, som FAA, EASA och CAA, befinner sig fortfarande i en definitionsfas för vad som anses vara acceptabelt, säger han.

Jon Harris, försäljnings- och affärsutvecklingschef hos SKF Aerospace

Arbetar proaktivt

Å ena sidan ger det företag frihet att utveckla en rad olika fordon och lösningar. Å andra sidan kan det innebära stora risker. För vad händer om man vid slutet av utvecklingsprocessen upptäcker att reglerna inte har uppfyllts?

– För då kan det ju visa sig att hela arbetet varit förgäves och man tvingas börja om från början, konstaterar Jon Harris.

Han menar att nyckeln till att hantera en föränderlig bransch ligger i att arbeta proaktivt. För att möta de utmaningarna har SKF skapat ett dedikerat team som fokuserar helt på den avancerade flygmobilitetsmarknaden (Advanced Air Mobility, förkortat AAA), berättar Harris. 

– Teamet arbetar tätt ihop med kunderna och är flexibla för att snabbt anpassa sig till förändringar, exempelvis om lagkrav justeras. Vi har daglig kontakt med vissa kunder, vilket gör att vi alltid vet vad som pågår och kan anpassa oss efter deras behov. På en marknad som denna är det avgörande att kunna vara flexibel och följa med i utvecklingen, säger han.

Under sina 26 år på SKF har Jon Harris hunnit med flera olika roller och befattningar. Han har en bakgrund som applikationsingenjör, och AAA-teamet består av ytterligare en affärsutvecklare samt en applikationsingenjör. 

– Med vår tekniska bakgrund inom olika delar av SKFs produktportfölj kan vi inte bara erbjuda stöd inom försäljning och affärsutveckling, utan även tekniskt stöd, vilket är något våra kunder verkligen efterfrågar. Den bredden har visat sig vara mycket värdefull i den här branschen, förklarar han.

Använder kompetens som redan finns

Samarbetet inom SKF-koncernen är en annan värdefull komponent i lagertillverkarens strävan efter att bidra till en mer hållbar flygindustri.

– Vi kan dra nytta av erfarenheter från andra delar av koncernen, som fordonsgruppen, som har arbetat med elfordon i över ett decennium. Alla insikter, lösningar och utmaningar de stött på kan vi applicera på våra produkter. Det ger oss möjlighet att erbjuda en betydligt bredare produktportfölj som täcker hela SKFs kompetens, inte bara flygsidan, förklarar Jon Harris.

Så istället för att uppfinna hjulet på nytt har SKF använt den teknik, innovation och produktion som redan finns i koncernen. Genom att använda och sätta ihop utvalda delar av befintliga produkter utifrån kundens behov och önskemål, kan SKF erbjuda skräddarsydda lösningar utan att skapa nya produktlinjer.

– Genom att använda våra beräkningsverktyg och tekniska expertis kan vi samarbeta med kunden för att exempelvis designa ett lager som uppfyller deras krav på en livslängd på fem år. Detta innebär ofta att vi behöver anpassa och kombinera olika designelement för att skapa rätt lösning, förklarar Jon Harris. 

Flexibla lösningar ett framgångsrecept 

SKF har flera verkstäder för prototyptillverkning, vilket gör att lagertillverkaren kan tillhandahålla specialbeställningar på kort tid. Dessutom kan SKF erbjuda testmiljöer för att se hur tekniken de bidrar till att utveckla faktiskt fungerar i praktiken.

– Teoretiska beräkningar är värdefulla, men ibland krävs fysiska tester för att säkerställa resultat. SKF har ett omfattande utbud av testriggar som vi använder internt, men som vi också kan erbjuda till våra kunder. Vi har genomfört specifika tester anpassade efter kundernas behov, vilket har varit en stor fördel för dem eftersom det sparar kostnaderna för att investera i ny riggutrustning, säger Harris.

Flexibilitet som framgångsfaktor är något Jon Harris ständigt återkommer till. Både i relation till kunder och kollegor.– Vi har implementerat många nya komponenter i våra fabriker, vilket är en komplex process eftersom fabriker vanligtvis är inställda på att producera samma delar om och om igen. Att introducera en ny komponent kan vara mycket utmanande, men vårt erfarna projektledningsteam hjälper till att bedöma riskerna och hantera processen smidigt innan förändringarna genomförs, förklarar han.

Jon Harris berättar också att det handlar också om att verkligen lyssna – inte bara på kundernas krav, utan även på kollegor inom organisationen.

– Att dra nytta av den enorma mängd kunskap som finns inom SKF-gruppen, med sina 42 000 medarbetare, har varit ovärderligt. Ofta tror man att man är ensam om att möta ett visst problem, men när man diskuterar med andra inser man att det har funnits lösningar tidigare. 

Ett bra exempel på det, menar Harris, är samarbetet med kollegorna från fordonsdivisionen eftersom de redan gått igenom en liknande utvecklingscykel med elbilar för 10 år sedan.

– De har stött på många av de utmaningar som vi nu står inför med elektriska flygplan. Genom att bygga vidare på deras erfarenheter och kunskap har vi kunnat använda lösningar och insikter som redan har visat sig framgångsrika, säger Jon Harris.

Läs mer om hur SKF ska elektrifiera flyget.

Artikeln är publicerad i samarbete med Ny Teknik Agency i samarbete med annonsören och är ej en artikel skriven av Ny Tekniks redaktion.