FORDON

Planen: Så ska VW öka vinsten med 100 miljarder

Mindre valmöjlighet och mer likriktat. Det är melodin för biljätten Volkswagen som nu ska jaga effektivitetsvinster i målet att öka profiten. – Vi kommer fokusera på ett litet antal, men genuina, kärnmodeller, säger chefen Thomas Schäfer.

I början av 2000-talet började individanpassning sippra in i bilindustrin. Relanseringen av Mini samt nya Fiat 500 lockade köpare med en bred palett av tillval och optioner och detta spred sig som en löpeld. Många tillverkare erbjöd specialeditioner av modeller och ”värst” av dem alla var Volkswagen som ett tag hade långt över 100 olika versioner av Golf.

Utvecklingen stod i bjärt kontrast till den idé Henry Ford hade om effektivitet i bilindustrin och hans bevingade ord: ”Alla kunder kan få en bil i vilken färg som helst, så länge han beställer en svart”. 

Och den här visdomen är återigen högsta mode. För nu har Volkswagen gått ut och berättar att de kapar valmöjligheterna framöver.

Tvådelad åtgärdsplan

I den nya planen som går under namnet ”Accelerate forward, Road to 6,5” framgår det att VW måste göra stora förändringar för att nå målet om en avkastning på försäljning till 6,5 procent.

Det hela är uppdelat i två steg där det första handlar om ett åtgärdsprogram för administration, teknisk utveckling, materialkostnader, produkter, pris/mix, fordonskonstruktion samt försäljning och kvalitet. Inom samtliga av dessa områden ska man effektivisera och kostnadsminska.

Del två handlar om att minska komplexiteten och antalet modellvarianter. Därtill ska byråkratin minskas och de båda plattformarna MQB samt elbilsspecifika MEB ska ”avkastningsoptimeras”.

Det innebär att avsluta marginalmodeller och fokusera på volym. Rent konkret: bilar såsom Arteon pensioneras.

– Vi kommer att fokusera på ett litet antal – men genuina – Volkswagen-kärnmodeller. Detta kommer att minska komplexiteten och ge högre vinster, säger Thomas Schäfer, i ett uttalande.

Bara en bråkdel av valmöjligheterna ska finnas kvar

Därtill kommer antalet varianter på modellerna strypas kraftigt. VW uppger att ID7 kommer att ha ”99 procent färre” konfigurationsmöjligheter jämfört med Golf 7. Tidigare VW-chefen Herbert Diess sa flertalet gånger innan han byttes ut att det ”farligaste” med Tesla var inte bilarna – utan effektiviteten i fabrikerna. Och även om Diess har bytts ut förefaller det som att den insikten har stannat i Wolfsburg – för ”optimering av anläggningars kapacitetsutnyttjande” står som en viktig del i framtidsplanen. 

Vidare kommer det som VW kallar för prestationsprogrammet innebära att alla de varumärken som sorterar in i gruppen Volym ska jobba närmare. Dessa, VW Personbilar, VW Transportbilar, Seat/Cupra och Skoda, ska arbeta för fler synergier och högra avkastning. Ett tydligt exempel på det är den budget-ebil som VW ska släppa, ID2 All, ska utvecklas av Seat.

– Vi måste bygga upp en ny styrka för varumärket Volkswagen och positionera det på ett robust sätt för framtida tillväxt. Vi måste uppnå en hållbar avkastning på försäljning på 6,5 procent. På så sätt kan vi trygg arbetstillfällen, finansiera vår framtid med egna resurser och fortsätta investera i nya fordon och teknik, säger Thomas Schäfer i uttalandet.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.