Opinion

”Skrota Förbifarten och satsa på kollektivtrafik”

Förbifart Stockholm. Foto: Jörgen Appelgren

DEBATT. Sveriges transportsystem ska effektiviseras på ett klimat- och miljömässigt bra sätt. Därför måste Förbifart Stockholm stoppas, skriver Beatrice Sundberg, Gertrud Brorsson, Karin Wahlgren och Göran Folin från flera miljöorganisationer.

De riktigt stora utmaningarna i dag ligger i järnvägsnätet, säger Trafikverkets nya generaldirektör Lena Erixon i en intervju i Ny Teknik. Förbifart Stockholm ser Lena Erixon som en utmaning särskilt när det gäller att hantera klimat- och miljöfrågorna bra. Vårt råd är att lägga ner Förbifart Stockholm och använda de cirka 45-50 miljarderna som nu är öronmärkta till denna stadsmotorväg till järnväg och annan kollektivtrafik. Förbifart Stockholms klimat- och miljömässiga problem kan inte lösas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här