Brist på ingenjörer – Svenskt Näringsliv vill ändra kursplan i matte
Karin Johansson, Svenskt Näringsliv.Sören Andersson
Ingenjörslandet Sverige saknar ingenjörer och en förklaring är en undermålig matteundervisning i grundskolan. Det menar Svenskt Näringsliv som släpper en rapport med en historisk genomgång av svenska kursplaner i matematik. – Vi måste få utbildningsdepartementet att agera, och det snabbt, säger vice vd Karin Johansson som vill att en ny kursplan tas fram.
Svensk Näringslivs vice vd Karin Johansson tycker att
varje svensk ska läsa inledningen i ”Grundskolans kursplaner i matematik –
igår, i dag och imorgon”, rapporten som organisationen gett Uppsalaforskaren
Johan Prytz i uppdrag att göra.
Det hon vill uppmärksamma är att 16
procent av svenska niondeklassare underkänns i det avslutande nationella provet
i matematik och att ytterligare 33 procent bara når E, lägsta godkända nivå.
– Det är nästan hälften som med nöd och näppe klarar,
eller blir underkända, i matte. Det är ett underbetyg till svensk skola och i
internationella jämförelser ligger de en bra bit under medel. Jag tror inte att
det är allmänt känt att det presteras så fruktansvärt dåligt i matematik i
Sverige, säger hon och hänvisar även till jämförelser med elever i andra
länder.
Den bakomliggande orsaken till att Svensk Näringsliv (SN)
beställt rapporten är att det ständiga underskottet på civilingenjörer gör det
svårt för svensk företag att hitta den kompetens de söker, enligt organisationen. En brist som bland
annat beror på för få sökande till universitetsutbildningarna och på att många
av de som söker är för svaga i matte för att ta sig igenom utbildningen.
Uppdraget som Johan Prytz, docent i didaktik med
inriktning matematik, fick var att sammanställa den forskning han under 20 år
gjort på svenska kursplaner i matematik med särskilt fokus på de kursplaner som kommit med
de sex olika läroplanerna sedan 1962.
Svenskar svaga på matematik genom historien
Annons
Johan Prytz skriver att svenska elever har varit relativt
svaga på matematik genom historien. Han hittar även ett mönster i kursplanernas
utveckling: Under 60-talet gavs konkreta och detaljerade direktiv
till lärarna om vilka räkneuppgifter eleverna skulle utföra och i viken årskurs
det skulle ske. Under 70-talet gavs mer allmänna och abstrakta
riktlinjer om vilka färdigheter som eleverna ska nå.
– Med de senare kursplanerna har det helt enkelt
blivit mindre tydligt för lärarna vad det är de ska lära eleverna, säger Johan Prytz.
Han menar att det finns ett möjligt samband mellan de här förändringarna och
generellt försämrade resultat de senaste årtiondena, även om det inte går att
utesluta andra orsaker.
Elev med läroböcker i matematik.Henrik Isaksson/TT
En kursplan sticker ut från mängden. Den som kom med Lgr80
återgick till viss del till mer konkreta undervisningsdirektiv. Något annat som
sticker ut är att tiden från 80-talet till 90-talet, då nästa läroplan tog vid,
också hade de tydligaste resultatförbättringarna hos svenska elever på de
senaste 60 åren. Variationer inom kursplanen från 1980 styrker även det orsakssambandet, menar
Prytz.
– För aritmetik var det väldigt tydliga beskrivningar av
vad eleverna skulle göra och där var resultaten också tydligt bättre. Medan i
algebra, där det inte fanns riktigt lika tydliga direktiv, där går inte heller
kunskaperna upp lika mycket, säger han.
Forskare: Kan finnas fler orsaker
Karin Johansson menar att rapporten styrker det som Svensk
Näringsliv redan misstänkt. Nu hoppas Svensk Näringsliv att väcka opinion för
en ny kursplan i matte, bland annat med hjälp av rapporten. Men också mer
handgripligt.
– Vi måste få utbildningsdepartementet att agera, och det
snabbt för det här är bråttom. Under tiden fortsätter vi att själva skissa på
hur en ny kursplan skulle kunna se ut, säger Karin Johansson.
Hon tror att Svenskt
Näringslivs kan ha en praktisk påverkan på hur nästa kursplan i matematik
kommer att se ut.
Annons
Enligt forskaren Johan Prytz finns det en del andra
faktorer, utöver kursplanernas tydlighet, som kan ha påverkat matematikresultaten.
Som den ekonomiska kris med nedskärningar i skolan som slog till på 90-talet
ungefär samtidigt som Lgr80 ersattes.
– Vi har också sett förbättringar i internationella
mätningar som Pisa och Timss (se faktaruta) sedan 2010 vilket tyder på att svenska lärare även
kan bedriva bra undervisning med en kursplan som ger direktiv om mer allmänna
förmågor, säger han.
Samuel Sollerman, forskare på Stockholms universitet,
argumenterade 2019 för att svenska elever är bättre än sitt rykte. I
Pisamätningar ligger de kring medel trots att de testerna inte ger svenska
elever chans att visa sina styrkor som enligt Sollerman finns i ”resonemang och
kommunikation”.
Men Karin Johansson tror inte att Svenskt Näringsliv
riskerar att dra för långtgående slutsatser av det möjliga orsakssamband som
lyfts fram i Johan Prytz rapport.
– Nej, vi tar in de här övriga faktorerna också och det är
inte så att vi föreslår en blåkopia på Lgr80 men den kan tjäna som inspiration.
Johan Prytz skriver också att mycket är positivt med Lgr22, alltså den
nuvarande kursplanen, så man kan tänka sig en kombination av de två, samt att
titta på hur det ser ut i internationella kursplaner, säger hon.
FAKTA
Läroplaner
Sedan 1962 har det kommit totalt sex läroplaner för den
svenska grundskolan som alla haft olika kursplaner för matematikundervisningen
(i Lgr11 och Lgr22 är de dock mycket lika). Läroplanerna, namngivna efter årtal, är: Lgr62, Lgr69, Lgr80, Lpo94, Lgr11 och
Lgr22.
Källor: Rapporten ”Grundskolans kursplaner i matematik –
igår, i dag och imorgon”,
Johan Prytz.
Svenska elever under medel
Pisa är en internationell studie av 15-åringars läsförståelse och kunskaper i matematik och naturvetenskap. Timss är en annan internationell studie, med fokus på kunskaper i matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och årskurs 8.
I Timss (Trend in
International Mathematics and Science Study) från 2019 nådde 5 procent av
svenska åttondeklassare avancerad nivå. Snittet i OECD var 11 procent och i
Singapore hela 55 procent. Svenska siffran har höjts från 1,5 procent till 5
procent sedan 2010.
I Pisamätningar har svenska elever dock legat omkring OECD:s medel.
Källor: Stockholms Universitet, Rapporten ”Grundskolans kursplaner i matematik –
igår, i dag och
imorgon” och Skolverket.