KARRIÄR
Är du och kollegorna extremt upptaga? Så håller ni kontakten ändå
Unsplash
Både du och kollegorna har har svårt att få tiden att räcka även till de mest brådskande arbetsuppgifterna men det är ändå viktigt att behålla den sociala kontakten. Så här gör du.
Det sociala samspelet mellan medarbetare är ofta en av sakerna som tar stryk under extra arbetsintensiva perioder. Men att medarbetarna tappar känslan av att ha personlig kontakt med varandra kan vara dåligt både för enskilda personers hälsa och på sikt för hur väl arbetsplatsen fungerar, skriver management coachen Elisabeth Grace Saunders i Harvard Business Review.
Här är hennes tips för att hålla kontakten med kollegorna även i de mest arbetsintensiva perioderna:
Skapa en privat stund i två-personersmöten. Inte en stor del av mötet, och kanske inte varje möte, men att då och då ta ”fem minuter till att fråga hur semestern var, om kollegans mamma kommit hem från sjukhuset, eller hur återhämtningen efter en operation går kan göra hela skillnaden”, skriver Grace Saunders.
Har du svårt att minnas människors små privata angelägenheter – ta anteckningar och skriv in i kalendern med en minnesnoteringar om att exempelvis fråga hur det går med kollegans hundvalp, tipsar Saunders.
Uppmuntra till snack i gruppmöten. I större grupper kan det vara svårt, men om ni är en mindre arbetsgrupp kan det vara lämpligt att avsätta lite tid varje vecka, eller i alla fall varje månad, för samtal som rör sig utanför själva mötesagendan. Som att någon berättar hur det var på en konferens eller vad hen lärde sig där. Som ledare kan man forma stunden: ta med kaffe och frukostfralla på måndagar eller ha aw på fredagar, tipsar Grace Saunders. Jobbar många på distans är det svårare, men en virtuell aw kan fungera, skriver hon.
Se till att pauser blir sociala. I hektiska perioder finns sällan tid till en riktig lunch varje dag, men se till att äta lunch med en eller flera kollegor någon dag i veckan. Planera det i förväg om möjligt. Söker du ett mer avslappnat förhållningssätt är det bra att vara vaken på när de spontana tillfällena dyker upp: bjud med kollegan i rummet bredvid på lunch eller föreslå att ni går och värmer lunchlådorna tillsammans.
Skicka personliga chattmeddelanden. För de som jobbar på distans är det lätt hänt att de spontana sociala kontakter blir lidande. Tänk på när de sociala stunderna brukade uppstå på det fysiska kontoret och ta kontakt med en kollega vid samma tidpunkt för att fråga hur de mår och få en kort uppdatering, uppmanar Grace Saunders. Är ni ”på plats” i god tid för ett virtuellt möte, ta då tillfället i akt att prata med varandra i väntan på att det startar, skriver hon.