Uttjänta elbilbatterier innehåller stora mängder värdefulla råvaror. Nu har den tyska biltillverkaren Porsche presenterat ett pilotprojekt som syftar till att både utvinna råvarorna och återanvända dem i nya bilbatterier.
– Med hjälp av innovativa återvinningsprocesser strävar vi efter att öka vårt oberoende från volatila och geopolitiskt instabila råvarumarknader, säger Barbara Frenkel, medlem i Porsches koncernledning i ett pressmeddelande.
Pilotprojektet består av tre delar.
Högspänningsbatterier, som har gjort tjänst i test- och utvecklingsfordon, finfördelas först mekaniskt. Därefter sorteras exempelvis aluminium och koppar ut innan krosset processas till en så kallad svart massa, som innehåller begärliga råvaror som nickel, kobolt, mangan och litium. Hittills har Porsche producerat runt 65 ton sådan massa, eller ”svart guld” som blandningen ibland kallas på grund av sitt värdefulla innehåll.
Aluminium, koppar och den värdefulla svarta massan.Jann Höfer
Nästa steg blir att rena den svarta massan ytterligare och separera ut de olika råvarorna i tillräckligt hög kvalitet och renhetsgrad.
I den tredje projektfasen siktar Porsche på att producera nya battericeller med en viss definierad mängd återvunnet material och testa att använda dem i företagets fordon. När i tiden detta ska ske framgår inte av företagets pressmeddelande.
Annons
Porsche är långt ifrån ensamma om att försöka hitta effektiva sätt att återvinna de åtråvärda materialen i uttjänta elbilsbatterier, och flera aktörer använder liknande metoder. Här kan du läsa Ny Tekniks genomgång av fem uppmärksammade projekt, varav flera har stött på patrull.