Fordon

Kina lägger ansvar för batteriåtervinning på biltillverkare

Cylindrisk litiumjoncell av typen 18650 från Panasonic. Foto: RudolfSimon

Avfallet från litiumjonbatteritillverkning i Kina väntas i år uppgå till 170 000 ton. Regeringen lägger nu återvinningsansvar på biltillverkarna.

Publicerad

Kina har utmärkt sig som ett av de länder där försäljningen av elfordon har utvecklats snabbast, mycket tack vare en tydlig styrning från regeringen.

Utvecklingen har en tydlig effekt på mängden avfall från tillverkarna av litiumjonbatterier. I år väntas det uppgå till 170 000 ton, enligt Reuters. Den siffran verkar dock gälla all tillverkning av litiumjonbatterier, inte bara till elbilar.

I måndags annonserade Kinas industriminister tillfälliga regler som håller biltillverkarna skyldiga för att elfordonsbatterier tas om hand. De tvingas skapa återvinningskedjor och servicepunkter där gamla batterier kan samlas in, förvaras och skickas till speciella återvinningsföretag.

Biltillverkarna måste också etablera servicenätverk där bilägare kan reparera eller byta ut gamla batterier. Tillsammans med batteritillverkare och återförsäljare måste de också skapa ett system för spårbarhet för att kunna identifiera ägaren till kasserade batterier.

Batteritillverkarna uppmanas också att designa standardiserade batterier som enkelt kan demonteras för att automatisera återvinningsprocessen.