FARKOST
Här är fartyget som kan laddas direkt från vindkraftverket
Damens nya servicefartyg SOV 7017E.
Damen
Den nederländska fartygsbyggaren Damen lanserar ett eldrivet servicefartyg som ska kunna laddas till havs, direkt från havsbaserade vindkraftverk.
Fartyget mäter 70
gånger 17 meter och är tänkt att användas för underhållsarbete vid havsbaserade
vindkraftsparker.
Laddsystemet består av en sorts landgång som ansluter fartyget till vindkraftverket. Landgången är rörelsekompenserad så att inte sjögång ska störa anslutningen. Systemet fjärrstyrs från styrhytten, vilket innebär att ingen manuell kontakt krävs med utrustningen.
Tekniken har
utvecklats i samarbete med det brittiska företaget MJR Power & Automation,
som tidigare har tagit fram liknande laddsystem för fartyg som transporterar
besättningar.
Det nya fartyget,
SOV 7017 Electric, kan antingen laddas direkt från ett havsbaserat
vindkraftverk eller från en vindparks nätstation.
”Snabb anslutning och frånkoppling”
Damen skriver i
ett pressmeddelande att full laddning kan nås efter bara ”ett fåtal timmar” om
fartyget ansluts till ett enskilt vindkraftverk.
MJR har utvecklat
en 4 MW-laddkontakt som ska räcka för ett fartyg om 70 meter. Företaget arbetar
också på en 8 MW-version som ska göra det möjligt att ladda även större fartyg,
upp till 90 meter.
– Laddsystemet
har designats för att vara säkert, bekvämt och pålitligt, med snabb anslutning
och frånkoppling av laddledningen, säger Paul Cairns, vd på MJR, i
pressmeddelandet.
Ett batteri om 15 MWh
Fartyget har ett
litiumjonbatteri av LFP-typ, vilket betyder att katoden består av litiumjärnfosfat,
med en energilagringskapacitet om 15 MWh. Det ska räcka för att driva fartyget
under en dag. Som backup finns två dieselgeneratorer som vardera kan ge
1 200 kW vardera i elektrisk drift.
Fyra
roderpropellrar (azimuth thrusters på engelska) om 900 kW vardera kan driva
fram fartyget oberoende av varandra och i alla riktningar. De ska göra
framdriften mer effektiv och samtidigt minska bullret under vattenytan.
Fartyget kan gå i
12 knop och ombord finns 60 hytter för besättning och tekniker.
Damen tog
beslutet att utveckla ett eldrivet underhållsfartyg för tre år sedan, för att minska
koldioxidavtrycket från fartygsarbete vid havsbaserade vindparker.