FARKOST

Då sjösätts Airbus nya fartyg med rotorsegel

Fartygen ska gå mellan anläggningarna i Saint-Nazaire i Frankrike och Mobile, Alabama.

Hela flottan byts ut. Airbus hoppas att de tre fartygen med rotorsegel ska minska bolagets utsläpp till havs med 35 000 ton koldioxid om året.

Vingsegel och rotorsegel ska göra transporterna till havs renare och samtidigt spara pengar åt rederierna. 

En rad projekt pågår – bland innovatörerna på området finns exempelvis svenska Oceanbird. Deras första fartyg, 220 meter långa Orcelle Wind, ska vara sjösatt till 2027. Det får sex vingsegel, och sett till skeppets storlek räknar bolaget med att varje vingsegel ger en bränslebesparing på 7–10 procent. 

Ett annat exempel är det 121 meter långa fartyget Canopée, som ska frakta Ariane Groups raketer från Europa till Sydamerika. Fyra vingsegel beräknas tillsammans sänka skeppets bränsleförbrukning med cirka 30 procent. 

Airbus byter ut flottan

Nu vill även Airbus minska utsläppen från sina transporter över Atlanten. Enligt deras pressmeddelande ska hela den fartygsflotta som man chartrar för att frakta gods mellan bolagets anläggning i franska Saint-Nazaire och Mobile, Alabama i USA bytas ut. 

Flygplanstillverkaren har gett Louis Dreyfus Amateurs i uppgift att ta fram tre nya fartyg som redaren sedan kommer att äga och sköta driften av från och med 2026. Varje skepp får sex rotorsegel, och motorerna ska kunna köras på diesel såväl som e-metanol. Airbus tror att bytet av fartygen i deras tjänst kommer att kapa koldioxidutsläppen från dagens 68 000 ton till 33 000 ton per år.

Utnyttjar tryckförändringar

En Flettner-rotor utnyttjar den så kallade Magnuseffekten, de tryckförändringar som uppstår när luft strömmar runt en roterande cylinder. Varje rotor är motordriven, och hastigheten justeras utifrån vindens styrka och riktning. Där luften strömmar snabbast runt cylindern uppstår ett undertryck, och tryckskillnaden runt seglet agerar drivkraft. 

Kraften är sammansatt av ett motstånd i vindriktningen samt en tvärkraft vinkelrätt mot vinden. Snedvridningen av kraften mot vindriktningen innebär att rotorn är effektivast när vinden blåser vinkelrätt mot seglet.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.