Största luftskeppet sedan 1930-talet är redo att flyga
Luftskeppet har en längd på 124,5 meter.LTA Research
Nu visar LTA Research sitt enorma luftskepp, som har fått grönt ljus för flygtester. Pathfinder 1 ska prestera 120 km/h och kunna bära en last på fyra ton.
Runt om i världen arbetar mängder av ingenjörer på drönare avsedda för persontransporter – i Silicon Valley har LTA Research skalat upp tekniken från eldrivna VTOL-farkoster och applicerat den på ett luftskepp.
"Jag tror inte att luftskepp kommer att ersätta flyget. Men jag ser en nisch där luftskepp kan utgöra en del av den transportarkitektur som minskar flygresandets koldioxidavtryck", säger Alan Weston, vd för LTA Research, till Tech Crunch.
Störst sedan Hindenburg
Efter tio års arbete presenterar bolaget nu sin första prototyp. Pathfinder 1 har en längd på 124,5 meter, hon blir därmed det största luftskeppet sedan Hindenburg, som mätte 245 meter. Tolv elmotorer får sin ström från dieselgeneratorer samt batterier ombord.
De ger en hastighet upp till 65 knop – motsvarande 120 km/h. Utöver sin besättning, bränsle, ballast och vatten kan Pathfinder ta en last på fyra ton. Antalet passagerare är dock oklart.
Pathfinder 1 i sin hangar.LTA Research
Hindenburgs vätgas gav det snabba brandförloppet 1937, men Pathfinder 1 får sin lyftkraft från Helium. Gasen lagras i 13 celler av nylon – och för att hjälpa kaptenen att balansera farkosten läser lidar av gasnivån i respektive blåsa. Gas-cellerna skyddas av ett skelett som utgörs av 10 000 kolfiberförstärkta tuber samt 3 000 svetsade boxar av titan.
Annons
Grönt ljus för tester
Skelettet täcks av en polymerduk av Tedlar, som är flamsäker och uv-tålig. Noskonen, med luftskeppets förankring, utgörs av titan, aluminium, kevlar samt en kolfiberförstärkt polymer. Gondolen är designad av Zeppelin. Reglagen är fly-by-wire, och omgivningen bevakas med lidar samt laser.
FAA har gett ett specialtillstånd för 50 testflygningar i Kalifornien, under 1 500 fot – cirka 450 meter. De ska ske runt basen vid Moffett Field, nära Palo Altos flygplats, samt över södra San Francisco-bukten. Därefter flyttar luftskeppet sina test till Akron, Ohio – där LTA planerar att bygga en ännu större modell: Pathfinder 3.