ELBILAR

Vätgaspatron i nöd? Toyota ser många användningsområden för sina portabla vätgastankar.

Nya satsningen: Vill få vätgasacceptans genom att sno Sodastream-tanken

Ett stort  cylindriskt ”batteri” kombinerat med hur det funkar i kolsyremaskiner? Det är Toyotas framtidsplan för hur portabel energi kan se ut. Målet är att öka acceptansen för vätgas.

Publicerad Senast uppdaterad

Det finns väldigt få som talar emot behovet av elektrifiering för att vi ska klara av uppsatta klimatmål. Däremot är det rätt spretigt med åsikter om hur man ska elektrifiera. Batterielektriskt har på kort tid varit det som framstått som mest lovande, men det finns alternativ. 

Toyota är det företag som verkligen dragit lans för vätgas och i årtionden har de utvecklat teknik för att kunna använda vätgasen som energibärare i många olika applikationer.

Och på mässan Japan Mobility Show Bizweek ska de visa upp en ny idé som de hoppas ska flyga. Nämligen tanken om vätgas-patroner. Toyota har arbetat fram mindre och lättare gastankar som ska vara bärbara och då kunna användas på massa olika sätt.

En tanke är att man själv ska kunna byta sina vätgaspatroner i någon form av ställ.
Tillsammans med Rinnai Corporation har Toyota utvecklat en vätgasdriven spis
Hemleverans av vätgastuber och ”tub-drift” för bostäder och anläggningar i områden där det inte finns el.
Vätgas på tub, är det framtiden för att öka acceptansen för gasen?

Målet man hoppas uppnå är att göra vätgas ”mer familjärt” samt att acceptansen för energibäraren ska öka så att vanligt folk vågar använda dem i vardagen.

Patroner som i en Sodastream

Designen ser ut som ett stort cylindriskt batteri. Tuberna ska kunna användas för att generera el, eller som gaspatron för spisar. När det gäller det senare har Toyota slagit sina påsar samman med Rinnai Corporation i utvecklingen av en vätgasdriven spis.

När tanken är tom kan man gå och panta dem mot nya fulla – alltså på samma sätt som vi i dag byter ut kolsyrepatronerna till våra maskiner för kolsyrat vatten.

Utöver att visa sina vätgas-patroner kommer Toyota även att visa en vätgasdriven racerbil som de sedan 2023 använder i uthålllighetsracing, samt ett energilager för elbilsbatterier. Det sistnämnda är inte olikt det som bland annat Renault utvecklat för att återanvända Zoe-batterier i.