ELBILAR
Vätgaspatron i nöd? Toyota ser många användningsområden för sina portabla vätgastankar.
Toyota
Nya satsningen: Vill få vätgasacceptans genom att sno Sodastream-tanken
Ett stort cylindriskt ”batteri” kombinerat med hur det funkar i kolsyremaskiner? Det är Toyotas framtidsplan för hur portabel energi kan se ut. Målet är att öka acceptansen för vätgas.
Det finns väldigt få som talar emot behovet av elektrifiering för att vi ska klara av uppsatta klimatmål. Däremot är det rätt spretigt med åsikter om hur man ska elektrifiera. Batterielektriskt har på kort tid varit det som framstått som mest lovande, men det finns alternativ.
Toyota är det företag som verkligen dragit lans för vätgas och i årtionden har de utvecklat teknik för att kunna använda vätgasen som energibärare i många olika applikationer.
Och på mässan Japan Mobility Show Bizweek ska de visa upp en ny idé som de hoppas ska flyga. Nämligen tanken om vätgas-patroner. Toyota har arbetat fram mindre och lättare gastankar som ska vara bärbara och då kunna användas på massa olika sätt.
Målet man hoppas uppnå är att göra vätgas ”mer familjärt” samt att acceptansen för energibäraren ska öka så att vanligt folk vågar använda dem i vardagen.
Patroner som i en Sodastream
Designen ser ut som ett stort cylindriskt batteri. Tuberna ska kunna användas för att generera el, eller som gaspatron för spisar. När det gäller det senare har Toyota slagit sina påsar samman med Rinnai Corporation i utvecklingen av en vätgasdriven spis.
När tanken är tom kan man gå och panta dem mot nya fulla – alltså på samma sätt som vi i dag byter ut kolsyrepatronerna till våra maskiner för kolsyrat vatten.
Utöver att visa sina vätgas-patroner kommer Toyota även att visa en vätgasdriven racerbil som de sedan 2023 använder i uthålllighetsracing, samt ett energilager för elbilsbatterier. Det sistnämnda är inte olikt det som bland annat Renault utvecklat för att återanvända Zoe-batterier i.