ELBILAR

Innovationschefen: Därför satsar vi på vätgas i förbränningsmotorer

Bob Womersley, deltidspensionerad innovationschef, har de senaste decennierna jobbat med frågan hur man ska få JCB-maskiner med nollutsläpp

Från snåltrimmning av diesel till bränsleceller – och sen tillbaka till förbränning. För JCB har vägen mot nollutsläpp tagit en halv sväng tillbaka.

Hur får man utsläppsfria fordon att fungera i miljöer där det inte finns el? För JCB i England var det en brännande fråga i sina försök att adressera det allt tydligare kundönskemålet – maskiner utan koldioxidutsläpp. Svaret man först landade i var bränsleceller. Men snart hamnade de dock i problemet att de system som fanns var för bräckliga – men då kom snilleblixten. Istället för att börja om på ruta ett, varför inte bygga om ruta ett så att man kunde ta sig vidare på ett nytt spår?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här