ELBILAR
Jiyue Robo X
Jiyue
Galna elbilen har Formel 1-acceleration – och är självkörande på bana
En accelerationstid som får det mesta att blekna – och teknik för autonom körning. Elbilen Robo X ska enligt tillverkaren få andra superbilar att ”stå i skuggan”.
Gå tillbaka 20 år i tiden och acceleration- samt höghastighetsrekord var något som endast nischade superbilstillverkare höll på med. Exotiska bestar med prislappar som många gånger började på åttasiffriga belopp.
I dag är det andra tider och med elektrifierings intåg har extremprestanda blivit vanligare.
Ett exempel på det är kinesiska Jiyue som nu visat upp sin elbil Robo X. En modell som har 0-100 km/h avklarat på under 1,9 sekunder. Bilen avtäcktes på den kinesiska bilresan Guangzhou Auto Show och företaget var inte blyga i sin presentation.
– De närmsta 20 åren kommer superbilsdesign vara i skuggan av Robo X. Det här är den bästa designen i kinesisk bihistoria, sade Joe Xia, vd för Jiyue, i sin presentation.
Robo X design inspirerad av stridsflyg
Designen ska vara inspirerad av stridsflygplan och utöver att det ger en visuellt slående skapelse, så ger det bilen goda aerodynamiska egenskaper.
Robo X är ännu så länge i utvecklingsstadiet, så den enda prestandasiffra som företaget delar med sig av är den projicerade accelerationen, och den är som ovan nämnt bra kvick. Effekten för att lösa detta kommer ur fyra elmotorer och med ombord ska det finnas batterikapacitet för att kunna ta sig 650 km (kinesiska körcykeln).
En annan intressant detalj med bilen är att den har sensorer och teknik för att kunna nå nivå 4 i självkörande. Jiyue är ägt av Geely och Baidu där den senare utvecklar robottaxis. Därför kommer modellen ha Baidus kamerabaserade system för självkörande och som ett led i detta ska Robo X faktisk ha full självkörande förmåga på racerbanor. I praktiken skulle det kunna göra bilen till en ai-instruktör för hur en bana ska köras. Eller om man inte ens vill köra, då kan man bara åka med i full spätta.
Dock får spekulanter vänta på att göra detta. Robo X är inte planerad i full produktion förrän 2027, lång tid för att komma från en kinesisk tillverkare. Dock går det redan i dag att lägga en reservation om man betalar 49 999 Yuan, motsvarande 75 000 kr.
Jiyue tillhör de märken som inte har många år i livet. Det startades av Baidu 2021 som snabbt tog in Geely som produktionspartner. 2022 petade teknikjätten in ytterligare 4-5 miljarder och året efter gick Geely Holding Group in som en större finansiell parter och den första modellen lanserades. I våras adderades ytterligare en modell på Pekingmässan.