ELBILSGUIDE

Har du koll på elbils-tugget? WLTP, NEDC, EPA?

Guide: Få koll på elbilens räckvidd – det här är WLTP, NEDC och EPA

Räckvidd, körcykel och WLTP – vad betyder allt det här egentligen? I elbilens era är hur långt du kan köra på en laddning avgörande, men räckvidden kan variera kraftigt beroende på årstid och körstil. Här är allt du behöver veta.

Publicerad

För femton år sedan var det få som ställde frågan hur långt en bil kom på en tank när det var dags att köpa nytt. Oväsentlig siffra, mer intressant var hur mycket bränsle den drog per mil. Och blotta tanken på att tillverkare skulle ange en officiell siffra för hur snabbt en bil gick att tanka skulle ha låtit underligt. 

Men numera är just räckvidd per ”tank” och hur snabbt denna går att fylla två av de viktigaste parametrarna för många elbilsköpare. 

Med elbilen kommer en hel del nya begrepp att hålla koll på. Därför kommer här en kort ordlista med elbils-begreppen som är värda att känna till inför köpet.

Räckvidd: Vi börjar med det mest basala, räckvidd. Denna presenteras som en siffra från biltillverkare, men djävulen finns i detaljerna. Det officiellt angivna värdet är ett avstånd som kommer från en typgodkännandeprocess där bilmodellen har testats enligt en körcykel (se nedan). Räckvidd anges oftast i km.

Officiell förbrukning: För en bil med förbränningsmotor är förbrukningen angiven i liter/mil. Enkelt och greppbart. I elbilsvärlden är motsvarande begrepp kilowattimmar (kWh) per 100 km, även om vi i Sverige ofta väljer att ange kWh/mil. Denna siffra, exempelvis 1,49 kWh/km, är framräknad utifrån en körcykel samt hur mycket batterikapacitet en bil har. Förbrukning anges i kWh/km eller kWh/mil.

Batterikapacitet: Det är vanligt förekommande att tillverkare synligt visar upp en elbils batterikapacitet. Denna anges dock ofta med en brutto-siffra. Det innebär att även om ett batteri är på exempelvis 84 kWh, är kanske bara 77 kWh av dessa tillgängliga för körning. Resterande ( i vårt exempel 7 kWh) håller tillverkaren som reserv för att batteriet inte ska skadas genom total urladdning/överladdning. Batterikapacitet anges i kWh.

Körcykel: En modell för hur en elbils förbrukning ska fastställas. Denna innehåller stads-, landsvägs samt motorvägskörning för att simulera hur en bil kan användas i verkligheten. I världen och historiskt finns det ett flertal olika körcykler.

Världens olika körcykler

WLTP. Står för World Harmonized Light Vehicel Test Protocol och är sedan september 2019 den körcykel man testar bilar med i Europa. 

NEDC. Står fö New European Driving Cycle och var en körcykel som användes från 1992 till dess att den ersattes av WLTP. Körcykeln kritiserades redan tidigt (1998) för att det var stor diskrepans mellan den officiella och den verkliga förbrukningen i en bil. Strax innan den ersattes framgick det att det kunde skilja upp till 40 procent. I Kina används dock en variant av NEDC-körcykel fortfarande.

EPA. Står för Environmental Protection Agency, vilket är den amerikanska naturskyddsmyndighet som har tagit fram den körcykel som används i USA. Det här är den testregim som anses vara tuffast av de tre officiella som biltillverkare använder sig av – och därför är det ofta den här räckvidden som ligger närmast den verkliga förbrukningen.

RDE. På grund av att flera konsumentorganisationer ifrågasatt officiella siffror även efter det att WLTP introducerades har vissa tillverkare även valt att presentera utsläpp för hur modeller presterar med rullande testbänk. Här har man hängt analysutrustning direkt på sina bilar. Dock är det här ett test som används för att mäta utsläpp (fråmst kväveoxider, NOx), så det är på rena fossilbilar eller laddhybrider som det sker

EcoC2. Organisationen Autobest har sedan 2021 testat elbilar i verkliga förhållanden och genom certifierad mätning tagit fram en förbrukningssiffra som kan liknas vid det en normal europeisk användare kan förvänta sig. Organisationen mäter även laddförluster vid snabbladdning samt undersöker hur stora räckviddsreserver en bil har även efter det att batteriindekatorn står på 0 procent. 

Så påverkas elbilens räckvidd

Officiella förbrukningssiffror är förrädiska. Det är att göra sig själv en otjänst att förvänta sig att det ska gå att köra lika långt som tillverkarna anger. Så vad är det som påverkar?

Bilmodell och batterikapacitet

Det säger sig självt att större batterier ger längre räckvidd, men även att större och fyrkantigare bilmodeller har högre förbrukning av bland annat aerodynamiska skäl. 

Temperatur

Till skillnad från en bil med förbränningsmotor påverkar kyla räckvidden mer. Motorn i en elbil alstrar inte någon egen värme, utan batteriet måste värmas upp för att hållas inom rätt temperaturspann. Därtill kan man inte tjuva komfortvärme heller från motorn, utan även det måste alstras med energi som annars skulle kunna användas till framdrivning.

Körstil och hastighet

Det här är inte specifikt för en elbil och skiljer sig faktiskt ganska mycket från en bil med förbränningsmotor. I stadstrafik, med mycket bromsande och acceleration i moderata hastigheter – då är elbilen mycket mer energieffektiv då den kan ta vara på energi vid inbromsningar. 

Men i högre hastigheter förloras detta och i motorvägshastighet är bromskraftsåtervinningen snudd på noll.

Bromskraftsåtervinning/bromskraftsregenerering

En elmotor har den fina egenskapen att den utöver att driva en bil även kan agera generator för att återvinna energi. De flesta elbilar har en grundinställning som innebär att så fort du släpper gaspedalen, börjar motorn agera generator. Det innebär att den bromsar in något – och leder in energin i batteriet.

Hur mycket som kan återvinnas beror på motor, modell samt hur biltillverkaren programmerat. I långa nedförsbackar kan det faktiskt regenereras en hel del. 

One pedal driving/enpedals-läge

Hör samman med bromskraftsåtervinning och är en inställning för energiregenerering som innebär att bilen bromsas in tillräckligt kraftigt för att du ska behöva använda bromspedalen nästan bara i nödfall. För dem som inte har testat funktionen kan den upplevas som skrämmande eller jobbig – men efter tillvänjning brukar den vara uppskattad. 

Vägförhållanden och topografi

Vatten, snö och isbark på vägen är tre saker som ökar friktionen vilket i sin tur innebär att det krävs mer energi för framdrift. Samma sak är det med kuperad terräng. Ska du upp i fjällen innebär det att det kommer krävas mer energi för att ta dig till högre höjder.

Däck och lufttryck

Vilka däck bilen har påverkar i högsta grad räckvidden. På en bil är det just de fyra däckens kontakt med marken som avgör friktionen (luftmotstånd/friktion undantaget). Här finns det många olika alternativ och sedan 2021 har alla däck en energimärkning där man kan utläsa dess rullmotstånd. 

Bra däck, med korrekt lufttryck ger bästa förutsättningar.