ELBILAR
Laddning av elbil vid en av Teslas Superchargers
Felix Björklund
Lista: Här är de bästa och sämsta laddnätverken
Hög användarvänlighet trumfar det mesta, men pris är en fråga som blir allt viktigare. Svenskt Kvalitetsindex har släppt sin kundnöjdhetsrapport för laddoperatörer – och skillnaderna är stora.
För en elbilist på långresa är humöret tätt förknippat med laddstatus. Att veta att det finns goda laddmöjligheter längs med vägen är snudd på ett måste. Men hur bra är laddoperatörerna på att tillgodose elbilisternas önskemål? För tredje året i rad har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, (länk går till pdf) genomfört en kundnöjdhetsundersökning i branschen – och resultatet är ganska nedslående.
Enligt SKI:s bedömning är operatörerna inte strålande när det kommer till att hålla sina brukare nöjda. Eller som man skriver: det är ”en bransch som fortfarande kämpar med att möta kundernas grundläggande krav”.
För trots att det investeras mycket pengar, är laddning längs med vägarna något som många elbilister upplever frustrerande. Särskilt när det gäller betallösningar, prisinformation samt inte minst hur fragmenterad branschen är.
Teslas system populärt
Men vilka laddnätverk är då bäst på att tillgodose sina kunder. Jo, Tesla är för tredje året i rad i topp när det gäller att ge den bästa upplevelsen. Inte bara i Sverige utan enligt SKI utmärker sig Tesla även på nordisk nivå.
– Tesla levererar gång på gång och visar att ett tydligt och användarvänligt laddsystem går hem hos kunderna, säger Calle Walmstedt, projektledare på SKI.
Tesla, som ligger i konflikt med IF Metall, har trots att sympatiåtgärder från Elektrikerna om att inte serva eller installera nya laddare, inte påverkats nämnvärt sett utifrån undersökningen. De har tappat jämfört med fjolårssiffran, men Tesla tar fortfarande en betryggande vinst.
I botten av listan återfinns operatören Mer.
Något som SKI lyfter fram är att prisfrågan blivit allt viktigare för kunderna. Men som det är nu är det knepigt att göra en enkel prisjämförelse.
Avsaknaden av pristransparens är en sak, men mest irritation rör laddbranschens fragmenterade betallösningar. Många aktörer har valt egna proprietära system för att ”låsa in” kunderna till ett nätverk eller märke – det här driver enligt SKI snarare på missnöje än tillfredsställelse hos kunderna.
– Det här är ett tydligt exempel på när branschens egna intressen ställs över kundens behov av enkelhet, säger Calle Walstedt.
Laddnätverkens betyg, 0-100 (förra årets betyg inom parentes)
Tesla | 76,9 (83,4) |
Eviny | 71,3 (69,0) |
Circle K | 70,0 (76,9) |
Övriga | 68,7 (67,4) |
OKQ8 | 67,3 (77,8) |
Branschen | 66,2 (67,3) |
Ionity | 65,3 (64,7) |
Vattenfall Incharge | 62,2 (65,2) |
Eon | 61,6 (67,8) |
Recharge | 59,2 (69,6) |
Mer | 58,5 (60,1) |
Källa: SKI