DEBATT

Nu behöver mer fokus läggas på att bygga ut normalladdning vid bostäder, arbetsplatser och destinationer.

”Snabbladdning är viktigt – men normalladdning är grundbulten”

DEBATT. Antalet snabbladdare längs de stora vägarna har ökat snabbt. Men fortfarande saknar många tillgång till normalladdning vid bostäder, arbetsplatser och destinationer, skriver sex aktörer inom energi och laddinfrastruktur.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

I Sverige sker runt 90 procent av all laddning av elfordon vid hem och arbetsplatser, med normalladdare. Det vill säga laddning med relativt låg effekt, ofta i intervallet 4–11 kW.

Utöver bekvämligheten med att laddningen sker medan fordonet står parkerat är den stora fördelen med normalladdning att den är billig. Den ger låg milkostnad, som gör att elfordon trots högre inköpspris kan konkurrera i totalkostnad med bensin- och dieselfordon. Tillgång till laddning i anslutning till hem och arbetsplatser är därför helt avgörande för att kunna byta till elfordon. 

Det finns dock fortfarande väldigt många som inte har tillgång till denna laddning. I en undersökning uppgav en av tre bilägare att deras avsaknad till möjlighet att ladda hemma är ett hinder för att skaffa elbil. 

Nu behöver mer fokus läggas på att bygga ut normalladdning vid bostäder, arbetsplatser och destinationer.

Det är framför allt boende i flerbostadshus, bostadsformen för hälften av Sveriges befolkning, som saknar tillgång till normalladdning. Bostadsrättsföreningar och hyresvärdar som ännu inte installerat laddare behöver därför göra det, för att boende i flerbostadshus ska ha möjlighet att köra elbil. 

Ett viktigt steg på vägen i att få ut fler laddare till dessa fastigheter är EU:s nya regler om ”rätt till laddning”. De innebär att fastighetsägare endast får neka begäran om laddplats om det finns allvarliga och berättigade skäl. När dessa regler nu ska införas i svensk lag är det viktigt att de verkligen stärker de boendes rätt till laddning samt att även företag som hyr lokaler omfattas av reglerna. 

I städer där boende i flerbostadshus parkerar på gatan behöver det även finnas normalladdning i närheten av hemmet. Här har Göteborgs stad en smart lösning, som fler kommuner bör inspireras av. De erbjuder boende med p-plats utan laddare att nattetid ladda på det kommunala p-bolagets laddplatser.

De boende betalar då för elen, men slipper betala p-avgiften. Det ger fler tillgång till laddning och bidrar dessutom till ökat nyttjande av laddarna och att laddningen sker då elnätet är lågt belastat. 

Även boende i villor och radhus vars p-platser ägs av samfällighetsföreningar har svårt att installera laddare på grund av nuvarande regelverk för samfälligheter. Vi välkomnar därför utredningsförslaget (SOU 2024:97) som skulle innebära att det räcker med två tredjedels majoritet för att kunna installera laddare. Vi förväntar oss att regeringen skyndsamt lägger fram utredningens förslag till riksdagen. 

Det finns också behov av fler normalladdare vid destinationer, särskilt de som har långväga gäster. De köer som uppstod till snabbladdare i Malung, när jullovsfirare skulle ladda redan efter 7 mil på resan hem från Sälen, hade nog inte uppstått ifall de som köade hade startat resan med fullt batteri. Det finns alltså ett behov av fler normalladdare vid stugor, hotell och skidanläggningar i Sälen och liknande destinationer. 

Utbyggnaden av normalladdning bidrar även till ett mer flexibelt och effektivt elsystem. Smart styrning av laddning till natten gynnar både elbilsägarens plånbok och elnätet i stort. När dessutom standarder och affärsmodeller för dubbelriktad laddning snart är på plats blir elfordonens batterier en värdefull resurs för att jämna ut toppar i elbelastning i både hushåll och elnät. 

De senaste åren har snabbladdningen längs större vägar byggts ut i snabb takt. Det är en viktig del i omställningen till elfordon och den utbyggnaden behöver fortsätta, särskilt för tunga fordon.

Men nu behöver mer fokus också läggas på att bygga ut normalladdning vid bostäder, arbetsplatser och destinationer. För att få ordentlig fart på denna utbyggnad behövs följande åtgärder. 

Regering och riksdag: 

• Införa regler om ”rätt till laddning” som stärker boendes och företags möjligheter att få laddare installerade. 

• Ändra samfällighetslagen så att två tredjedels majoritet räcker för installation av laddare. 

Kommuner: 

• Arbeta aktivt för att tillgängliggöra normalladdare för hushåll som har boendeparkering på gatan. 

Fastighetsägare: 

• Bygg ut normalladdare i anslutning till bostäder, arbetsplatser och destinationer. 

Henrik Nordström, Sverigechef Vattenfall E-Mobility 
Kristofer Fröjd, SVP Strategy & Business Development, Ellevio 
John Wastring, vd, Zaptec Sverige 
Mikael Ring, vd, Voltiva 
David Mowitz, e-mobility Expert, Power Circle 
Beatrice Torgnyson Klemme, vd, Biodriv Öst 

DELTA I DEBATTEN

Vill du skriva en debattartikel eller en replik?

Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se

Tänk på detta:

• Texten ska vara unik för Ny Teknik.

• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.

• Undvik förkortningar och utropstecken.

• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.

• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.

• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.