DEBATT

Elbil laddar på Hornsgatan i Stockholm.

KAK: ”Värna om p-platser – och att det går att ladda där”

DEBATT. Möjligheten att ladda sin elbil vid sitt hem är avgörande för en fortsatt elektrifiering av fordonsflottan, skriver Kungliga Automobilklubben, KAK.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Frågan är inte om utan hur utsläppen från vägtrafiken ska minska. Samtidigt får vi inte glömma att utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter minskat med 28 procent sedan 1990. 

Men det är ingen anledning att slå sig till ro. Arbetet för att minimera vägtrafikens miljöpåverkan måste fortsätta med full kraft. 

En realistisk prognos är att efterfrågan på biobränslen, eller snarare biogent kol, kommer att öka från olika sektorer, inte bara transportsektorn. Vi behöver säkerställa att biobränslen som resurs används på ett sådant sätt att det faktiskt blir en nettoreduktion av växthusgaser. Då kommer säkerligen e-bränslen för olika tillämpningar också att bli viktiga, inte minst för att ställa om befintlig fordonsflotta. 

Den kanske enskilt viktigaste åtgärden för att underlätta elektrifieringen av fordonsflottan är att se till att det finns tillräckligt många parkeringsplatser och att de är utrustade med möjlighet att ladda.

I dagsläget rullar en bil i snitt 15 - 20 år innan den skrotas. Dagens fordon kommer alltså att finnas med ett bra tag till och entusiastfordon betydligt längre än så.

Elektrifieringen av fordonsflottan fortsätter, men vägen till att stora delar av fordonsflottan blir elektrifierad är både längre och kurvigare än vad många trodde för några år sedan. Bland annat måste laddningsmöjligheterna bli bättre.

I den nya formen av reduktionsplikt som bygger på det uppdaterade förnybarhetsdirektivet REDIII ska även laddning ingå, det är tänkt att bli en morot för mackarna att bygga ut infrastrukturen av snabbladdare när laddningen ger så kallade utsläppskrediter som kan kvittas mot fossilt bränsle. 

Viktigt att ha med sig är att mellan 80 och 90 procent av laddningen är destinationsladdning, hemma eller vid parkering. Vad som därför skulle underlätta för den som vill gå över till en laddbar bil är bättre möjligheter att ladda vid hemmet.

Hemmaladdningens betydligt lägre kostnader är också något som för många är en viktig faktor för att få ihop kalkylen. För den som bor i småhus är det lätt, men en majoritet bor i flerfamiljshus och andra boendeformer. En avgörande förutsättning för möjligheten att ladda är då att det finns tillräckligt många parkeringsplatser i befintlig bebyggelse och att nya tillkommer när nybyggnation sker.

Enligt en undersökning från Kungliga Automobil Klubben (KAK) föredrar en tydlig majoritet att ladda på en egen parkeringsplats. På frågan ”Om du skulle köpa en elbil, hur viktigt är det då att ha tillgång till egen parkeringsplats med möjligheter att ladda?” svarade 85 procent att det är antingen helt nödvändigt, mycket eller ganska viktigt. 

Ivan Radulovic, expertrådet, Kungliga Automobil Klubben, KAK.

Det skapar både trygghet och flexibilitet att ladda när man vill. Bilen kan laddas under natten när den i regel inte används och behovet av stor räckvidd minskar. Då behövs inte heller lika stora batterier och fordonen kan bli mindre resurskrävande i alla led.

Den kanske enskilt viktigaste åtgärden för att underlätta elektrifieringen av fordonsflottan är därför att se till att det finns tillräckligt många parkeringsplatser och att de är utrustade med möjlighet att ladda. Kommunerna och planerande myndigheter måste därför släppa tankarna på att minska tillgången på boendeparkering. Behovet kommer tvärtom att bli större.

DELTA I DEBATTEN

Vill du skriva en debattartikel eller en replik?

Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se

Tänk på detta:

• Texten ska vara unik för Ny Teknik.

• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.

• Undvik förkortningar och utropstecken.

• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.

• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.

• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.

Ivan Radulovic, expertrådet, Kungliga Automobil Klubben, KAK