DEBATT

”Färre boendeparkeringar är ett omodernt sätt att se på mobilitet”

REPLIK. Det tycks faktiskt som att debattörerna i grunden är emot bilen snarare än utsläppen, svarar Ivan Radulovic, Kungliga Automobil Klubben, KAK.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Det är glädjande att diskussionen om framtidens bilism väcker ett så stort engagemang. Samstämmighet tycks också råda om att utsläppen ska minska, vilket kanske inte är så förvånande. 

Men samtidigt är det något som klingar falskt i flera av debattörernas svar. Så låt oss först återvända till själva grundfrågan.

Kungliga Automobil Klubbens (KAK) ambition är kombinera maximal individuell mobilitet med minimal miljöpåverkan. Eftersom nästan åtta av tio personresor sker med bil i dagsläget måste planeringen ta höjd för ökad bilism även i framtiden. 

Det räcker med att endast ta hänsyn till befolkningstillväxten för att komma till slutsatsen att behovet av bil kommer att öka. Antalet bilar växer, även om vi bor alltmer i tätare urbana miljöer. Att i det läget planera för färre boendeparkeringar kommer att leda till ett delat samhälle där den frihet som bilen erbjuder bara blir till för några, men inte för det stora flertalet. Det är en återgång till bilismens barndom för 100 år sedan och ett mycket omodernt sätt att se på mobilitet. 

En sådan utveckling är inte önskvärd, men det tycks faktiskt som att debattörerna i grunden är emot bilen snarare än utsläppen.

Elektrifieringen är en viktig del av att minska utsläppen. Då krävs god tillgång till parkering, vilket KAK länge påpekat. Nu få vi även detta bekräftat av forskningen. En rapport från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar att tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. 

I Studien Access to charging infrastructure and the propensity to buy an electric car drar man slutsatsen att samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning som många förespråkar. I stället bör vi satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus. Boende i bostadsrättsföreningar som fått bidrag för att installera laddstolpar var nästan lika benägna att köpa elbil som boende i enfamiljshus. Det är en tydlig signal om vad medborgarna efterfrågar.

Naturligtvis behöver vi underlätta laddning på befintliga parkeringsplatser både privata och offentliga. Det ligger ingen motsättning i detta, men det kommer att ha effekt på längre sikt. 

I höstas kom en statlig utredning, Mot en effektiv elektrifiering av transportsystemet (SOU 2024:97), som går igenom möjligheter och hinder för elektrifiering av alla trafikslag. Utredningen fokuserar att få fler befintliga parkeringsanläggningar att förses med ladduttag. Men det förutsätter att det överhuvudtaget finns parkeringsplatser att tillgå. Och det effektivaste för att snabba på just elektrifieringen är boendeparkering.

Ivan Radulovic, expertrådet, Kungliga Automobil Klubben, KAK.

För att få till elektrifiering i praktiken är det klokt att försöka plocka de lägst hängande frukterna först. Att skapa laddning vid boendeparkeringar är en sådan. Efterhand som volymer ökar kommer lönsamheten i publika laddningar också att göra det. Att göra det omvända är som att försöka simma uppströms.

Elektrifieringen är inte heller den enda lösningen på att få ned utsläppen. Tvärtom kommer det krävas många tekniska lösningar, som jag också skrev i min artikel. Bio- och e-bränslen kommer att vara viktiga, inte minst för omställningen den befintliga fordonsparken som kommer att vara en del av den samlade mobiliteten för en lång tid framöver.

Ivan Radulovic, expertrådet, Kungliga Automobil Klubben, KAK

DELTA I DEBATTEN

Vill du skriva en debattartikel eller en replik?

Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se

Tänk på detta:

• Texten ska vara unik för Ny Teknik.

• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.

• Undvik förkortningar och utropstecken.

• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.

• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.

• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.