Opinion

”Kollektivtrafik måste bli mer attraktiv – fokusera på innovationer”

Caroline Barle, specialist inom verksamhetsutveckling på PA Consulting. Foto: PA Consulting
Tobias Kihlén, transport- och infrastrukturexpert på PA Consulting. Foto: PA Consulting
Helena Lemoine, specialist inom transport på PA Consulting. Foto: PA Consulting

DEBATT. Pandemin har inneburit en kraftig minskning i resandet i både den upphandlade och den kommersiella trafiken. De beteendeförändringar vi har sett kommer delvis att kvarstå – nu krävs åtgärder för att göra kollektivtrafiken attraktiv, skriver Tobias Kihlén, Helena Lemoine och Caroline Barle.

Under pandemins början minskade antalet kollektivtrafikresor snabbt med 42 procent i Sverige jämfört med föregående år. När nu samhället öppnar upp igen och restriktionerna har avvecklats, behöver kollektivtrafiken genomföra ett omfattande förändringsarbete, för att återigen attrahera resenärer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här