DEBATT

Med V2G-lösningar ska bilens batteri kunna bli en del av husets energilösning.

”Dubbelriktad laddning har stor potential – med öppna lösningar”

DEBATT. Elbilsbatterier kan bli avgörande för att stabilisera elnätet. Men när tekniken för V2G nu introduceras är det viktigt med öppna lösningarna mellan olika fabrikat, skriver Björn Jernström, Ferroamp.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Belastningen på det svenska elnätet bedöms öka kraftigt de närmaste åren vilket ökar behovet av lagring och flexibilitet. Laddning av en ständigt växande elbilsflotta är en av utmaningarna, men genom introduktionen av dubbelriktade laddare går dock elbilar från att vara en belastning till att bli en tillgång i elnätet. 

Tekniken för dubbelriktad laddning brukar kallas V2G (vehicle-to-grid) eller V2X eftersom det inte bara handlar om möjligheten att stötta elnätet utan även om att kunna ladda ur batteriet för att bidra till elförsörjningen i fastigheten, apparater eller till andra fordon.

Så fort bilen kopplas in för laddning blir batteriet en del av elsystemet och kan till exempel kapa effekttoppar eller bidra med stödtjänster för att balansera elnätet. Om de cirka 400 000 elbilar som rullar på svenska vägar i dag skulle bidra med 10 kWh (10–20 procent av kapaciteten) skulle det ge 4 GW i en timme vilket motsvarar drygt 15 procent av elanvändningen under topplasttimmen i Sverige.

Med öppna system får kunden makten över sina egna resurser. Man får möjlighet att välja de lösningar som bäst passar de egna behoven när det gäller bil, laddare och leverantör av elnätstjänster.

Med tanke på att vi fortfarande bara är i början av elektrifieringen av fordonsflottan är det lätt att se vilken potential det finns för tekniken. I dagsläget handlar det om möjligheten att bidra till stabiliteten i elnätet genom att kapa effekt- och pristoppar samt att bidra med stödtjänster för att balansera nätet vid störningar. Vad en mobil effektreserv i den här storleksordningen kan användas till i framtiden kan vi inte ens föreställa oss i dag.

När tekniken nu är redo att introduceras är det dock viktigt att bilägarnas behov sätts i centrum. Det är bara om tekniken blir attraktiv för kunderna som den kan nå sin fulla potential, annars riskerar den att bromsas upp. Därför krävs interoperabilitet, det vill säga möjlighet att kombinera olika bilmärken med olika märken av billaddare.

Det har redan tagits fram standardprotokoll för hur V2G-utrustning från olika tillverkare ska kommunicera med varandra och dessa protokoll håller nu på att implementeras av de flesta branschaktörer. Trots det ser vi nu hur de V2G-lösningar som presenterats av olika bilföretag under hösten varit låsta. Urladdning av bilarna tillåts bara med företagens egna laddare.

Det handlar inte om några tekniska hinder. Det finns redan i dag laddare som utan problem använts för att ladda ur ett flertal elbilmodeller. Enligt vad som kommunicerats, tillåts trots det inte urladdning med andra laddare än de egna och i vissa fall har även spärrar lagts in i bilarnas mjukvara. 

Riskerna med denna utveckling är följande: 

• V2G blir mindre attraktivt för bilägare om man bara kan utnyttja tekniken på en plats. Man begränsas också vid sitt nästa bilinköp då man måste välja samma märke eller byta laddare. För en fastighetsägare med flerfamiljshus eller verksamheter med flera tillfälliga besökare kommer tekniken inte att vara aktuell om varje bilmärke är knutet till en speciell laddare.

• Stängda lösningar leder till suboptimering av resurser och lägger en våt filt över möjligheterna att utveckla affärsmodeller som gör det attraktivt för bilägare och fastighetsägare att investera i tekniken.

• Den europeiska bilindustrin tappar i konkurrenskraft om utomeuropeiska tillverkare presenterar öppna lösningar först. 

Med öppna system får kunden makten över sina egna resurser. Man får möjlighet att välja de lösningar som bäst passar de egna behoven när det gäller bil, laddare och leverantör av elnätstjänster. Nyttan för elnätet skapas genom att elnätsägaren skapar ersättningsmodeller som gör det attraktivt för kunderna att delta på marknaderna för stödtjänster. 

Nu behövs tydliga regelverk från politiskt håll för att säkerställa interoperabilitet och att kunderna ska kunna göra informerade val.

Man i svart kavaj, vit skjorta och glasögon.
Björn Jernström, grundare, Ferroamp.

På samma sätt som det finns ett krav på att mobiltelefoner ska kunna laddas med usb-c-kontakter kan krav ställas på att elbilar som säljs inom EU kan laddas och laddas ur i enlighet med de standardprotokoll som redan finns. 

Det behövs också en enhetlig standard för hur bilarnas kapacitet för V2G kommuniceras, till exempel hur stor del av batteriet som kan användas eller hur många laddcykler som tillåts inom garantin.

Med elbilsägare och elkunder som har möjlighet att fatta rationella beslut på en öppen marknad skapar vi kostnadseffektivt ett robustare elnät med hjälp av mobila energilager. Det ger förutsättningar för lägre energikostnader och utvecklingen av ett fossilfritt samhälle. 

Björn Jernström, grundare, Ferroamp 

DELTA I DEBATTEN

Vill du skriva en debattartikel eller en replik?

Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se

Tänk på detta:

• Texten ska vara unik för Ny Teknik.

• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.

• Undvik förkortningar och utropstecken.

• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.

• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.

• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.