TECH

Att jämföra sig med andra på sociala medier gör att många svenskar mår dåligt. Arkivbild.

Svenskar mår dåligt av sociala medier – ”Världens bästa som slipar algoritmerna”

Många svenskar mår dåligt av att använda sociala medier, enligt en ny rapport. Ändå används plattformarna av i stort sett alla.
– Det finns en koppling till hur mycket tid man lägger på sociala medier och måendet, säger Måns Jonasson på Internetstiftelsen.

Publicerad Senast uppdaterad

Nära 100 procent av svenskarna i alla åldrar använder sociala medier, enligt rapporten Svenskarna och internet från Internetstiftelsen. Ju yngre grupp desto mer tid på plattformarna.

Men väldigt många skulle hellre göra annat med sin tid. 40 procent säger att de ofta känner att de slänger bort för mycket tid på sociala medier. Även här stiger siffran bland yngre grupper. För kvinnor som är födda på 1980-talet eller framåt är siffran över 60 procent.

Om nu så många mår dåligt, varför slutar vi inte scrolla bara?

– Vi har världens bästa beteendevetare som sitter och slipar algoritmerna hos de här företagen, säger Måns Jonasson och fortsätter:

– Spelplanen är ytterst ojämn. Samtidigt ser vi frö till självinsikt. Bland de yngsta är det färre som använder Tiktok exempelvis.

Sämst för unga kvinnor

I rapporten framgår, precis som annan forskning och studier visat de senaste åren, att det är unga kvinnor som mår sämst av utdragen tid på sociala medier. Unga kvinnor känner sig mindre attraktiva och tycker att deras liv är mindre lyckat när de jämför sig med andra på sociala medier.

Jonasson påpekar att resultatet är allvarligt, även om det är känt sedan tidigare.

– En annan sak som framstår som alarmerande är att en fjärdedel av alla unga män har utsatts för kränkningar eller näthat. Där krävs det fler studier för att hitta detaljerna, men en gissning är att det ofta handlar om spelmiljöer.

Konspirationsteori

En annan del som sticker ut bland svenskarnas förhållande till internet och dess möjligheter är inställningen till övervakning. 70 procent ställer sig nämligen positiva till kameraövervakning med ansiktsigenkänning på offentlig plats, i brottsbekämpningssyfte. Samtidigt säger 63 procent att de tror att deras telefoner tjuvlyssnar på dem.

– Det här är ett väldigt svenskt förhållande. Vi är mer obekväma med att Google eller Meta tar del av vår data och våra konversationer än att staten gör det, säger Jonasson.

– Att telefonen lyssnar på dig är dock den största konspirationsteorin där ute som folk faktiskt tror på.

Men finns det inte lite sanning i det?

– Det finns inget korn av sanning i det. Det går att övervaka data som skickas till olika servrar och där syns inget. Storföretagen vet helt enkelt redan så mycket om oss, plus att folk glömmer vad de har sökt på eller vilken målgrupp de tillhör.

FAKTA

Rapporten i urval

Rapporten Svenskarna och internet görs av Internetstiftelsen, som är en oberoende affärsdriven stiftelse. Undersökningen har gjort sedan år 2000, sedan 2010 i Internetstiftelsens regi och bygger på Novus Sverigepanel.

Årets rapport visar bland annat att ..

... 33 procent av gymnasieungdomarna har konton på sociala medier som deras föräldrar inte känner till (23 procent högstadiet).

... 40 procent känner ofta att de slänger bort för mycket tid på sociala medier. För kvinnor som är födda på 1980-talet eller framåt är siffran över 60 procent.

... 44 procent av kvinnorna födda på 90-talet och 43 procent av de födda på 00-talet känner sig mindre attraktiva på grund av jämförelser på sociala medier.

... mellan var femte och var fjärde kvinna född mellan 1980–2000 känner sig misslyckade med sitt liv när de jämför med andra på sociala medier.

... 62 procent använder enbart kostnadsfria medier på nätet.

... 70 procent tycker kameraövervakning med ansiktsigenkänning på offentlig plats ska vara tillåtet för att underlätta brottsbekämpning. Yngre generationer och de som röstar åt vänster är mer skeptiska.

... 63 procent tror att deras mobil tjuvlyssnar på dem.