ANNONS FRÅN TRAFIKVERKET

Så ska Trafikverket effektiviseras med AI

Daniel Jakobsson, strateg Artificiell Intelligens, Trafikverket.

Integreringen av artificiell intelligens sträcker sig över alla delar av samhället, så även sektorn för transport och infrastruktur. Nu utforskar Trafikverket möjligheterna i att optimera det svenska transportsystemet med innovativa AI-lösningar.

Publicerad Senast uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Smarta kameror, algoritmstyrd trafikinformation och interaktiv 3D-teknik. Så ska myndigheten som ansvarar för Sveriges väg- och järnvägstrafik moderniseras. För att rusta transportsystemet för en hållbar framtid behövs nya lösningar som främjar elektrifiering, digitalisering och automatisering. Genom AI-satsningen vill Trafikverket driva utvecklingen av innovativ teknik och öka takten i transportsektorns digitalisering. 

– Det pågår en stor utveckling där AI-hypen övergått i realism och organisatoriska behov. Vi vill ta vara på den här växtkraften och nyttja viljan i att utvecklas digitalt, säger Daniel Jakobsson, strateg Artificiell Intelligens, på Trafikverket. 

Datadriven utveckling

IKT, Trafikverkets IT-avdelning, arbetar för att stödja resan mot ett datadrivet trafikverk. För att styra utvecklingen i rätt riktning utforskas möjligheterna i att använda ny teknik som effektiviserar verksamheten genom dataanvändning. 

– Redan 2018 började implementeringen av AI då algoritmer användes för att blurra integritetskränkande information i bilder som kartlägger infrastruktur. Numera kan skanningsbilarna enkelt fotografera till exempel bilvägar och med AI-tekniken object detection skyddas informationen direkt av entreprenören, säger Daniel Jakobsson. 

Just kartläggning av infrastruktur är ett område där digitalisering har stor potential att optimera arbetet. Idag kan Trafikverket bland annat använda höghastighetskameror för att inspektera järnvägsnätet. 

– AI-driven sprickdetektion är idag på väg upp i provdrift. Tidigare har manuell besiktning av järnvägsbanan inneburit att trafiken behöver stängas av. Den nya lösningen där en höghastighetskamera fästs på specialtåget har gjort att vi sparar tid och frigör tjänstemän som inte längre behöver genomföra okulär besiktning av rälsen mer än för referenskontroll, säger Daniel Jakobsson. 

Människan som beslutsfattare

Trafikverkets statliga uppdrag ställer krav på att all information som förmedlas ska vara saklig och korrekt. I samtalet med Daniel Jakobsson blir det tydligt att en human-in-the-loop-struktur spelar en central roll i ansvarstagandet. Med AI-modeller som kräver mänsklig interaktion ska myndigheten kontinuerligt validera data och information. 

– Nu utvecklar vi en AI-lösning som ska informera om trafikstörande händelser och tanken är att införa tekniken under 2025. Att lösningen bygger på en human-in-the-loop-struktur innebär att en människa fattar det slutgiltiga beslutet att använda informationen som algoritmen genererat. På det sättet får vi stöd i beslutsprocessen för att kunna skicka ut korrekt trafikinformation till resenärer och tågoperatörer, säger Daniel Jakobsson. 

Han menar att Trafikverkets algoritm slår dagens manuella prognoser, men betonar samtidigt vikten av att verksamheten alltid ska kunna falla tillbaka på människan. Att automatiskt övervaka data blir en viktig skyddsbarriär som säkerställer att AI-modellerna producerar välgrundade resultat. 

En intern transformation

Att integrera AI öppnar nya dörrar för verksamheter som hanterar stora mängder data. Genom att effektivisera komplicerade arbetsprocesser kan information omvandlas till värdefulla insatser.

– Det finns en stor och outforskad potential och vi siktar på att använda AI i många fler områden än vad vi ser är möjligt just här idag. Vi samlar in information om hela Sveriges bil- och järnvägsinfrastruktur och har ett enormt behov av att processa och ta nytta av den stora mängden data, säger Daniel Jakobsson. 

Att förändra stora organisationer tar tid, men på sikt ser Daniel att tekniken kommer leda till ett behov av nya roller och ny kompetens. Därför arbetar utvecklingsenheten med att bygga upp det interna intresset för digitalisering och AI. 

Resan accelereras med AI Sweden

Transportsektorn är under förändring. Runt om i världen ser vi hur teknisk innovation som självkörande tåg och autonoma bilar förändrar sättet vi förflyttar oss på. Daniel Jakobsson ser AI som en avgörande faktor för effektiviseringen av myndigheten och nu ska ett nytt samarbete med AI Sweden bidra till att accelerera omställningen.

– Målet med partnerskapet är att vi ska få en skjuts i vår AI-resa med hjälp av AI Swedens tjänster och funktioner. Vi tittar bland annat på deras digitala assistenten för offentlig sektor och utvärderar möjligheten att ansluta till projektets Etapp 2, säger Daniel Jakobsson. 

Trafikverket ser möjligheterna i tekniken och vill stärka sina digitala förmågor. För att bygga ett hållbart transportsystem och ta vara på kraften i den digitala omställningen står myndigheten inför en spännande tid där nya perspektiv ska antas och ny kunskap tillsättas. 

– Vi hoppas att dataingenjörer, AI-modelltränare och forskare ska intressera sig för Trafikverket och den samhällsnytta vi skapar, avslutar Daniel Jakobsson. 

Läs mer om Trafikverkets arbete för ett modernt, effektivt och hållbart transportsystem. 

Trafikverket är partner till Ingenjörsdagen, som är en del av Ny Teknik. Ingenjörsdagen uppmärksammar inte bara ingenjörens innovationskraft och hårda arbete, det är också ett forum för kunskapsutbyte och nätverkande. Evenemanget äger rum den 28 november på Sergel Hub i Stockholm.

Läs mer om eventet och säkra din plats här.