Opinion

”Vi vill visa att alla kan nå fossilfria transporter 2030”

Foto: Hasse Holmberg/TT

REPLIK. Vår trappstegsmodell visar hur vi relativt enkelt kan nå målet med fossilfria transporter 2030. I takt med att reduktionsplikten skärps skruvas vår modell upp så att den alltid ligger före, svarar Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige.

Jakob Lagercrantz och Beatrice Torgnyson Klemme påpekar i en replik till vår debattartikel i NyTeknik att nivåerna i den trappstegsmodell för krav på fossilfria transporter vi föreslagit är för låga.

Målet med trappstegsmodellen är att möta problemet att många transportköpare upplever det som svårt att beställa fossilfria transporter. En del åkerier har kommit långt i omställningen och har kunnat profilera sig som gröna medan en stor del inte ställt om alls. För ett litet åkeri kan det innebära en ekonomisk risk att byta fordon eller bränsle, och om utbudet inte finns kan det bli svårt för transportköparen att ställa krav.

Trappstegsmodellen gör det möjligt att genom en långsiktig dialog mellan köpare och säljare ställa om tillsammans. Trappan som presenteras i artikeln visar hur relativt enkelt det är att stegvis nå målet i Transportutmaningen och få fossilfria transporter 2030 och vi vill med detta visa att alla kan hänga på och sätta mål om fossilfria transporter 2030 redan idag.

Jakob Lagercrantz och Beatrice Torgnyson Klemme har helt rätt i att trappan fram till 2025 är för svag i relation till den föreslagna reduktionsplikten. Vi hoppas att nivåerna fram till 2025 verkligen blir så offensiva som de beskriver men processen i regeringskansliet går just nu alldeles för långsamt och hotar den föreslagna tidsplanen.

När detaljerna och nivåerna på stegen i reduktionsplikten väl beslutats kommer även trappstegen, som utgör miniminivån för kravställan enligt trappstegsmodellen, att skruvas upp så att den alltid ligger betydligt före.

Vi uppmuntrar redan nu transportköpare att ställa krav på att ta stegen i snabbare takt. Som köpare kan du utifrån trappan välja den leverantör som kan ta stegen snabbast. Genom att fler utgår från trappstegsmodellen i sin kravställan blir det enklare för transportföretagen att räkna hem långsiktiga investeringar och fler kan börja ställa om.

Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige