Opinion

”Vi måste utbilda framtidens ingenjörer på ett nytt sätt”

Per Olof Arnäs, Universitetslektor och Vice prefekt med ansvar för grundutbildning, Institutionen för teknikens ekonomi och organisation, Chalmers. Foto: Oscar Mattsson
Christian Sandström, Docent vid Chalmers och Ratio, mottagare av Chalmers Pedagogiska Pris 2018.

DEBATT. Hur ska vi möta en alltmer komplex samhällsutveckling när det är massproduktion av arbetskraft som premieras? Digitaliseringen kullkastar logiken i vårt utbildningssystem, skriver Per Olof Arnäs och Christian Sandström på Chalmers.

Den 16 maj besöktes Chalmers av Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning. Temat för hennes besök var framtida kompetensförsörjning med fokus på att möta behov skapade av ai och digitalisering. Många synpunkter och inspel framfördes, och det står klart att den högre utbildningen står inför betydande disruptiva förändringar. Digitaliseringen kullkastar etablerad verksamhetslogik och det är hög tid att både tänka och agera annorlunda.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här