Opinion

Matteprofessorn: IT-matematik lösning på mattekrisen

Claes Johnson

Varför sjunker resultaten i matematik för varje mätning i svensk skola? Om Sverige skall kunna hänga med i den internationella konkurrensen som kunskapsnation, måste vi först förstå varför matematikämnet befinner sig i kris och sedan ange hur utvecklingen kan vändas, skriver Claes Johnson, professor i tillämpad matematik KTH på Ny Teknik Debatt.

Nu saknas förståelsen och även mycket kostsamma åtgärder ger ringa utdelning. Denna meningslösa resursförstöring har nu nått sin höjdpunkt i BjörklundsMatematiksatsning om 525 miljoner att spridas jämnt över landet med förhoppning att hitta något uppslag till förbättrad matematikpedagogik bland gräsrötter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här