Opinion

”Urspårad debatt om snabbtåg”

Höghastighetsbanor finns idag i Japan, Kina, Taiwan, Korea, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Belgien, England, Spanien och Italien. Ytterligare cirka tjugo länder planerar att inom de närmaste åren bygga höghastighetsjärnvägar, enligt debattören. Foto: Siemens

DEBATT. Varför skulle två spårsystem ge säkrare tågtrafik än ett när det är underhållet som är haken? Det undrar Ingvar Bergenudd efter att ha läst förra veckans debattartikel i Ny Teknik.

Vad är det som säger att ytterligare ett järnvägssystem kommer att medföra bättre underhåll i framtiden. Då skall de oglamorösa och för besparingsambitioner illa utsatta underhållsinsatserna fördelas på två system.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här