Bygg

Tiden går – åsen består

2002. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix
1999. Foto: Stefan Lindblom/Scanpix
2000. Foto: Magnus Torle
2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix
2002. Foto: Lars Bygdeman/Scanpix
2003. Foto: Lennart Perlahem/Scanpix
2000. Foto: Magnus Torle
2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg
2008. Foto: Ulf Angberg Foto: Ulf Angberg
2008. Foto: Ulf Angberg

En giftskandal med tätningsmedlet Rhoca Gil satte för elva år sedan stopp för landets mest skandalomsusande byggprojekt. Då hade projektet krupit fram i snigelfart i fem års tid. I dag räknar Banverket med att tunneln är klar 2015, till en kostnad på 10,5 miljarder. – Kan bli världens dyraste potatiskällare, säger trafikutskottets Sven Bergström.

Publicerad

Hösten 1997 hade Banverkets platschef Sten Sjödahl och tunnelbyggarna på Skanska fått nytt hopp i de fåfänga försöken att stoppa det ständiga vattenflödet i den tunnelsträcka man borrat, sprängt och schaktat.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här