Frysmetoden är relativt ovanlig i Sverige, och riktigt ovanligt är att frysa med hjälp av långa, horisontella frysrör. Enligt Ulf Angberg, Trafikverkets kommunikationschef för Projekt Hallandsås, har metoden rönt stort intresse och internationella grupper har besökt bygget. Foto: Ola Torkelsson
Så fungerar metoden. Grafik: Jonas Askergren/Tomas Öhrling. Källor: Trafikverket, Skanska-Vinci.
I slutet av året beräknas de två huvudtunnlarna vara färdigbyggda. Kvar återstår en kilometer att borra. Foto: Ola Torkelsson
Längst in i pilottunneln leds saltlösningen in i nästa etapp som ska frysas via 25 frysrör.
Saltlösningen kyls av kompressorer. På en display i kompressorrummet anges att lösningen håller 37,9 minusgrader i frysrören. Foto: Ola Torkelsson
Två uppsättningar plastdraperier skyddar ingången till den frysta pilottunneln. Den dyrbara kylan ska inte slinka ut. Foto: Ola Torkelsson
Saltlösningen leds in i berget via en ledning i tunneltaket. För att inga maskiner ska råka köra in i ledningen har den försetts med en ljusslinga. Foto: Ola Torkelsson
Kylan biter snabbt igenom handskarna och snön knarrar under skorna. Möllebackzonen, den knivigaste delen i bygget av Hallandsåstunneln, har förvandlats till en lång snögrotta.