Opinion
”Låt svenskt biobränsle göra flyget klimatsmart”
Anna Wilson vd föreningen Svenskt Flyg, (till vänster) Ann-Sofie Hörlin hållbarhetschef Braathens Aviation Foto: Anne Nyblaeus
DEBATT. Sverige lämpar sig väl för produktion av biobränsle för flyg. Men BioJet kostar mer än dubbelt så mycket att producera som vanligt JetA-bränsle. Det krävs att Energimyndigheten, Vinnova, politiken och näringslivet samarbetar för att snabbare gå från idé till storskalig produktion, skriver Anna Wilson, Svenskt Flyg och Ann-Sofie Hörlin, Braathens Aviation.
I år kommer mer än tre miljarder människor kliva på ett flygplan någonstans i världen. Och varje gång ett plan landar skapas ekonomiska värden – relationer skapas och stärks, affärer sluts och vi blir bättre globala medborgare. Samtidigt belastar det ökande resandet klimatet. Vi anser att innovation är bästa sättet att möta denna utmaning.