Opinion

"Järnvägsforskning ger snabb utdelning"

DEBATT. Det finns en påtaglig slagsida när det gäller fordonsforskningen. Tåg och andra spårfordon får endast små skärvor. Sverige har all anledning att satsa väsentligt mer på den del av fordonsindustrin som både växer snabbt och har en given miljöprofil, skriver Klas Wåhlberg, vd, och Henrik Tengstrand, forskningschef, Bombardier Transportation Sverige

Fordonsforskning är ett viktigt område för Sverige. Volvo, Scania, Autoliv och andra företag satsar miljardbelopp varje år. Även staten bidrar. Enbart programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation med fem olika delprojekt inom Vinnovas hägn stöds till exempel med 900 miljoner kronor årligen och till det kommer statligt engagemang i andra former.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här