Grön belysning visar var utrymningsvägarna finns. Foto: Jörgen Appelgren
Föraren Mattias Lindén och lotsen Bertil Olsson i förarhytten. Foto: Jörgen Appelgren
Hallandsåsen tornar upp sig i morgondimman. Foto: Jörgen Appelgren
Bergets dåliga kvalitet gjorde att tunnelbyggandet blev problematiskt. Inläckande vatten var en stor utmaning för byggbolagen. Foto: Jörgen Appelgren
Snart 180 km/h. Den hastighet som tunneln ska testas i när Ny Teknik är med ombord Foto: Jörgen Appelgren
Efter en historiskt lång tunnelkamp ska Hallandsåstunnlarna nu invigas om en knapp vecka. Foto: Jörgen Appelgren
Sven-Åke Pettersson, projektledare för Trafikverkets driftsättning av tunnlarna, övervakar att tunnelanläggningen fungerar som den ska. Foto: Jörgen Appelgren
Efter 23 år av väntan invigs tågtunnlarna genom Hallandsåsen i nästa vecka. In i det sista kör testtågen fram och tillbaka. Ny Teknik var med när Trafikverket för första gången körde sträckan i 180 km/h.