Övriga nyheter

Här snabbkör vi genom Hallandsåsen

Tunnelsnitt, Hallandsåsen.
Grön belysning visar var utrymningsvägarna finns. Foto: Jörgen Appelgren
Föraren Mattias Lindén och lotsen Bertil Olsson i förarhytten. Foto: Jörgen Appelgren
Hallandsåsen tornar upp sig i morgondimman. Foto: Jörgen Appelgren
Bergets dåliga kvalitet gjorde att tunnelbyggandet blev problematiskt. Inläckande vatten var en stor utmaning för byggbolagen. Foto: Jörgen Appelgren
Snart 180 km/h. Den hastighet som tunneln ska testas i när Ny Teknik är med ombord Foto: Jörgen Appelgren
Efter en historiskt lång tunnelkamp ska Hallandsåstunnlarna nu invigas om en knapp vecka. Foto: Jörgen Appelgren
Sven-Åke Pettersson, projektledare för Trafikverkets driftsättning av tunnlarna, övervakar att tunnelanläggningen fungerar som den ska. Foto: Jörgen Appelgren

Efter 23 år av väntan invigs tågtunnlarna genom Hallandsåsen i nästa vecka. In i det sista kör testtågen fram och tillbaka.  Ny Teknik var med när Trafikverket för första gången körde sträckan i 180 km/h.

Publicerad

Vi befinner oss fem kilometer norr om den norra öppningen av de två järnvägstunnlarna, nära Båstad. Morgonsolen bryter fram genom den skånska novemberdimman.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här