Regalskeppet Vasa. Underbart är kort. Den 10 augusti år 1628 seglade Vasa ut på sin jungfrufärd. Men efter bara några minuters seglats krängde skeppet till - rätade sig något - och krängde till igen. Vatten forsade in genom kanonportarna och skeppet sjönk. Allt inför bestörta åskådare i Stockholms hamn. Foto: Leif R Jansson/Scanpix
Döda fallet kom till av en olyckshändelse 1796. Det tidigare storslagna vattenfallet Storforsen hade en fallhöjd på 35 meter och det var när man skulle bygga en flottningsled förbi Storforsen som något gick fel. När vårfloden kom började Ragundasjöns vatten rinna genom kanalen. Naturkatastrofen var ett faktum när sjöns vatten snabbt skar sig igenom den grusbarriär som dämde upp Ragundasjön. En enorm flodvåg sköljde fram, skövlade allt i sin väg och hela Ragundasjön tömdes på fyra timmar.
Jordfräsen Jas. En protoyp till Jas Gripen störtar vid testflygning på Saabs flygfält i Linköping 1989. Foto: Scanpix
Hallborr kom inte långt. Tunnelborrmaskinen skulle borra upp Hallandsåsen men körde fast efter endast 17 meter, 1992. Foto: Ulf Angberg
Mitt under tioårsfirandet av Volvos säkerhetscentrum i Göteborg gick någonting väldigt fel. Systemet som skulle hindra krock fungerade inte, och en svindyr förseriebil kraschade rakt in i ett långtradarsläp. (Se separat artikel nedan till höger.) Foto: Volvo
De misslyckade försöken att borra sig igenom stenrösen är överlägset pinsammast i Ny Tekniks rankning av de skämmigaste tenikflopparna.