Premium Flygstartup: Ammoniak är ett bättre val än flytande väte i planet Aviation H2 i Australien har gjort ett vägval: En turbofläktmotor som förbränner ammoniak är en bättre lösning än att ha flytande väte ombord. John Edgren Publicerad 4 maj 2022 kl 13.07 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Flyget ska elektrifieras, och för stora flygplan som ska klara långa avstånd verkar branschen vara inställd på vätgas. Startupen Aviation H2 har dock frågat sig om det inte kan finnas bättre koldioxidfria alternativ än att ha flytande väte ombord. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ flygplan nyheter vätgas premium
KARRIÄR Katt och råtta-leken fortsätter – facken smygvarslar i Teslakonflikten Seko och ST varslar löpande om postblockad för att förhindra Tesla från att få registreringsskyltar.
FORDON Scania samtalar med andra batteritillverkare än Northvolt Utmaningar med Northvolt, då planerar Scania att säkra framtida batterileveranser på annat håll, för att öka produktionen av elfordon.