Innovation Donna Strickland blir tredje kvinnan att vinna Nobelpriset i fysik Olga Botner, ordförande för Nobelpriset i fysik, Göran K. Hansson, ständig sekreterare flr Kungliga vetenskapakademien och Mats Larsson, ledamot för Nobelpriset i fysik, presenterar årets Nobelpristagare i fysik under en pressträff i vid Kungliga Vetenskapsakademien. Årets Nobelpris i fysik går till Arthur Ashkin, Donna Strickland och Gérard Mourou för forskning inom laserfysik. Foto: Hanna Franzén/TT Donna Strickland, Nobelpristagare i fysik 2018. Foto: University of Waterloo/AP Gerard Mourou, Nobelpristagare i fysik 2018, på en bild från 2015. Foto: Jeremy Barande/Ecole Polytechnique via AP Arthur Ashkin i sitt laboratorium i Holmdel, New Jersey, 1988. Mottagare av Nobelpriset i fysik 2018. Foto: Nokia Bell Labs via AP Arthur Ashkin, Gérard Mourou, Donna Strickland. 2018 års Nobelpristagare i fysik. Foto: Illustration Niklas Elmehed/Nobel Media Donna Strickland blir första kvinnan att vinna Nobelpriset i fysik på 55 år. Medpristagaren Arthur Ashkin, 96 år, är den äldsta pristagaren i hela Nobelhistorien. TT Publicerad 2 okt 2018 kl 16.30 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Årets Nobelpris i fysik tilldelas tre personer för deras banbrytande upptäckter inom laserfysik. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ innovation laserteknik nyheter nobelpriset
INDUSTRI Uppgifter: Northvolt på väg mot rekonstruktion i USA Den svenska problemtyngda batteritillverkaren Northvolt är på väg mot en rekonstruktionsprocess i USA, även känd som chapter 11.
ELBILAR VW lägger ner ”superplattformen” – håller inte för Kina Den lyftes fram som framtiden, men pensioneras redan efter fyra år. Enligt uppgifter kommer VW skrota MEB-plattformen för kommande kinesiska bilar. I stället satsar de på en Xpeng-arkitektur.