Opinion

BMW: ”Tillverkningen måste också vara hållbar”

Den nya fabriken i Leipzig där BMW:s elbil i3 tillverkas är självförsörjande på el genom egna vindkraftverk. Det är hållbarhet genom hela livscykeln som avgör om en bil är bra för miljön, inte vilket bränsle den går på, enligt debattören. Foto: Christoph Busse / BMW AG
Fredrik Hartman Försäljningschef BMW

SLUTREPLIK. Alla insatser som minskar belastningen av miljön måste välkomnas. Mattias Goldmann drar till med hårda argument, men vi vet båda två att problemet inte är entusiastbilar från 60-talet, skriver Fredrik Hartman, försäljningschef BMWi.

Fores vd Mattias Goldmann skriver som vanligt med stor kunskap och erfarenhet när han svarar mig i Ny Teknik. Men jag menar ändå att han tolkar det jag säger väl hårt när han kritiserar min ståndpunkt om att hela bilens livscykel bör tas i beaktning när man bedömer en bils miljöpåverkan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här