Utmanarens kaxiga uttalande: ”Kommer göra avtryck i statistiken”
Först Maxus – nu lanserar RSA även märket JAC.Maxus
Först Maxus – nu lanserar RSA även märket JAC.Felix Björklund
En ny minibuss, en kompakt crossover – samt första eldrivna pickupen i Sverige. I år broderar bilimportören RSA ut modellpaletten, och utöver Maxus lanserar man nu bilmärket JAC.
Det senaste året har varit helt galet när det
kommer till märkeslanseringar i Sverige. Få lär kunna räkna upp alla
nykomlingar och än färre lär
veta vad de kan erbjuda. Men RSA Sverige, som representerar kinesiska Maxus och BYD
transportbilar, räds inte att försöka introducera ännu fler val för svenskar. Detta
när man nu lanserar JAC som märke.
– Hur många märken tål ett land som Sverige? Det kan
diskuteras, men vi jobbar seriöst och långsiktigt, så vi kommer att göra avtryck, säger Petter Nordesjö, vd
för RSA Sverige, vid en
presentation.
Fakta: JAC E-JS4
Biltyp: kompakt crossover
Drivlina: framhjulsdriven
Maxeffekt: 142 kW/193 hästkrafter
Max vridmoment: 340 Nm
Batterikapacitet: 65,7 kWh
Officiell räckvidd: 434 km
Snabbladdningskapacitet: N/A, 30-80 procent går på 45 minuter
Lastutrymme: 520 liter, 1 050 med fällda säten.
Max dragvikt: N/A
Fakta Maxus T90 EV
Biltyp: Pick Up
Drivlina: Bakhjulsdriven
Maxeffekt: 132 kW/180 hästkrafter
Max vridmoment: 310 Nm
Batterikapacitet: 88,55 kWh
Officiell räckvidd: 334 km
Snabbladdningskapacitet: 80 kW
Lastkapacitet: 925 kg
Max dragvikt: 1 000 kg
Fakta Maxus Mifa 9
Biltyp: Minibuss, MPV 7-sitsig
Drivlina: Framhjulsdriven
Maxeffekt: 180 kW /245 hästkrafter
Max vridmoment: 350 Nm
Batterikapacitet: 90 kWh
Officiell räckvidd: upp till 440 km
Snabbladdningskapacitet: N/A, 30-80 procent går på 30 minuter
Max dragvikt: 1 000 kg
RSA-chefen säger att de satsar stort på ”gammal hederlig” handlarmodell
och menar att sättet de ska få kunder att välja dem är service och lokal
representation. Alltså mindre om flådiga
hemsidor med onlineköp och i stället att man helt enkelt ska kunna gå till sin närmsta
bilhandlare och få känna och klämma
på bilarna.
– Vi tror på återförsäljare med fullservice. Att
kompetensen om kunderna finns lokalt och att kunder vill ha lokal närvaro. Vi
kallar det för ”old cool 2.0”, säger Petter Nordesjö.
Första JAC-modellen ska klara 43 mil
Jac E-JS4.RSA
Från JAC kommer man initialt att lansera
modellen E-JS4. En elbil Petter Nordesjö säger kommer att bli en konkurrent till
exempelvis Kia Niro EV.
Annons
– Det här är rakt in i getingboet med
kompakta elsuvar. Den är otroligt snål, har en räckvidd på 43 mil och 520 liters packutrymme. Detta för
529 900 kronor. Denna ska vi inom en tvåårsperiod följa upp med sedanmodellen E-J7 Pro samt kompaktbilen
E-JS1.
Maxus T90EV – helt edriven pickup
Utöver JAC E-JS4 presenterade RSA två Maxusmodeller.
Dels Mifa 9, en eldriven minibuss, och dels T90EV, som blir den första eldrivna
pickupen i Sverige. Den senare blir högintressant med tanke på att den ännu så
länge står utan rivaler
– Om T90EV blir den som välter marknaden återstår att se, men vi har en jätteorderbok så den
kommer att synas rejält i statistiken, säger Petter Nordesjö.
Maxus pickup T90EV.RSA
Exakt hur många förbokningar som finns på bilen
vill RSA-chefen inte avslöja, men
han säger att det kommer ett 100-tal bilar i början av februari och att
man har ”god tillgång” på
bilar framöver.
Tittar vi tekniskt på
el-pickupen så handlar det om en bakhjulsdriven bil med 132 kW/180 hästkrafter.
Batterikapaciteten är på 88,55 kWh vilket ska räcka upp till 334 km.
Snabbladdning är satt
till 80 kW vilket kanske är en ganska svag siffra, men den vägs upp av att
lastvikten på flaket är på rejäla 925 kg.
Lite längre fram
kommer man även att introducera en laddhybrid-pickup från JAC, vilket innebär att man även får ett skatte-attraktivt alternativ
för dem som inte vill gå hela vägen till elbilar.
– Vi har kanske
inte de mest sexiga bilarna, men vi har bredd. Från de enklaste brukshästarna till
toppmodellerna, säger Petter Nordesjö.
Annons
Maxus el-minibuss kan bli åttasitsig
Vid
modellpresentationen fanns även Mifa 9, en minibuss eller MPV (multi-purpose vehicle), som kanske kan
ses som en konkurrent till Volkswagen ID Buzz. Dock får man nog säga att det är ganska många saker som skiljer.
Till att börja med går Maxus Mifa 9 att få som sju-
eller åttasitsig. Den har även så kallade rails i golvet vilket gör att
interiören går att modifiera – ett stort plus för taxi/shuttle-verksamhet.
Väljer man högsta tillvalsspecifikationen kan man även få kaptensstolar på mittenraden
och dessa har både massage
och fotpall. Men det kostar på att välja det lyxigaste. Priset ligger runt 900
000 kronor när bilen lanseras i mars.
Rent tekniskt har
bilen ett batteri om 90 kWh vilket ska räcka upp till 440 km per laddning. Motorn
i bilen är på 180 kW/245 hästkrafter. Och även om den visade, topputrustade
bilen inte lär vara den man säljer mest av – är den lite av ett statement
enligt RSA-chefen.
– Maxus ägs av
Saic och vi kan visa att de erbjuder allt från bruks till superlux. Men tittar man på vad vi har är det få som
kan erbjuda det – och ingen
konkurrent är lika lyxig. Sen kommer vi lansera mindre lyxiga alternativ
vad det lider.
Maxus och JAC är
kinesiska märken, och RSA är som importör medvetna om att det av vissa ses som
problematiskt.
– Visst har vi känt av
ett motstånd mot kinesiska
bilar och det är en fråga att
hantera. Men samtidigt, alla stora aktörer har tillverkning i Kina. Antingen av
bilar eller komponenter, bilproduktionen är ju global. Men inflödet av
kinesiska bilar – det här är
bara starten, säger Petter Nordesjö.