Elbilar

Kinesiska utmanaren lanserar ”erövrar-modell”

Seres 5. Foto: Seres

En kinesisk utmanare som lockar med hög prestanda och 50 mils räckvidd. Seres 5 beskrivs som en sportig premiumsuv med komfort, räckvidd och ”smart körning” – i vår släpps den i Sverige.

Publicerad

I fjol öppnades damluckorna och de kinesiska bilmärkena öste in i Europa. Från att ha varit snudd på okända har vi nu BYD, Xpeng, Seres, DFDK, Nio, Maxus, Ora, Aiways och MG i Sverige varav det senare sålde över 8 000 bilar.

Med få undantag har det handlat om enklare och billigare bilar, men det håller på att ändras. Och en som vill tvätta bort stämpeln som budgetmärke är Seres. På motormässan i Bryssel lanserade de modellen ”5” som ska vara en högpresterande och högteknologisk elbil. Själva säger Seres att det är en ”Europa-erövrare”

Designen beskrivs som naturinspirerad, vilket med formuleringar som att fönster inspirerats av pilträd och en fönsterlinje som påminner om en hoppande delfin – är roligare än tjatet om ”dynamisk” eller ”muskulös” design. Vidare ska bilens formgivning vara ett aerodynamiskt mästerverk och ge ett ultralågt vindmotstånd. Dock uppges luftmotståndskoefficienten till 0,278 – vilket ligger rätt mycket över de siffror ledande konkurrenter har.

Modellen lanseras som två- eller fyrhjulsdriven där den senare versionen kommer med 430 kW / 585 hästkrafter samt 960 Nm i vridmoment vilket kan omvandlas till 0-100 km/h-spurter på 3,7 sekunder. Insteget nöjer sig med bakhjulsdrift, 240 kW / 328 hk

Batteripacket består av LFP-batterier av så kallad ”semi-solid state” och det är första gången som Seres använder den här typen av teknik. Energilagringskapaciteten är 80- eller 90 kWh där det senare ska kunna ge upp till 530 km räckvidd. För att göra köpare säkra erbjuder tillverkaren åtta års garanti på batteri, elmotor och styrsystem och de uppger att batteriet ska klara 100 000 km utan att tappa kapacitet.

Prestandan ser onekligen bra ut, men en siffra som inte riktigt ligger i paritet med vad exempelvis Tesla, Porsche eller Kia har – är snabbladdning. Att ladda från 20 till 80 procent tar mellan 40 och 50 minuter då maxeffekten är på blygsamma 100 kW.

Seres 5 visades som sagt upp i Bryssel och kommer gå ut på marknaden i mars. TIll vilket pris? Jo, från 63 900 euro eller motsvarande lite dryga 720 000 kronor. Den fyrhjulsdrivna bilen startar på motsvarande 766 000 kronor.