INGENJÖRENS VAL

Lars Stenqvist leder arbetet för AB Volvos runt 15 000 ingenjörer.

Volvo: ”Ingenjörer vill jobba med saker som inte finns i dag”

Volvokoncernen är landets mest attraktiva arbetsplats – om ingenjörerna själva får välja. Och de kan klättra mot svart i karriären med inspiration från karate.

Publicerad Senast uppdaterad

Lars Stenqvist, koncernens CTO, höjer armarna över huvudet i en skämtsam segergest för att visa sin reaktion.

– Jag är superglad och stolt!

Så här lyder hans egen förklaring till topplaceringen: 

– Jag tror att vi har lyckats förmedla att omställningen till hållbara transporter är spännande och att våra produkter verkligen är hightech. 

Volvokoncernen tillverkar lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt drivlinor för marint och industriellt bruk inom dotterbolaget Volvo Penta. Som högsta teknikchef leder Lars Stenqvist runt 15 000 ingenjörer som ska förverkliga visionerna om ett fossilfritt transportsystem. Drygt hälften sitter i Sverige.

Koncernen har de senaste fem åren vuxit så att det knakat, enligt Lars Stenqvist. Enbart i år har 500 nya ingenjörer anställts. Framöver väntas en konsolideringsfas med mindre dramatisk tillväxt. Men koncernen kommer fortfarande att behöva rekrytera hundratals ingenjörer kommande år. Lars Stenqvist tror att jakten på den eftertraktade kompetensen kan underlättas något av situationen på dagens arbetsmarknad.

– Det är tuffa tider och ganska skakigt för många företag. Vinstvarningarna duggar tätt, bolag har svårt att få finansiering och elektrifieringen går långsammare än planerat i personbilssektorn och andra branscher. I sådana lägen missar vi aldrig ett tillfälle att suga åt oss en bra talang, sammanfattar han. 

Brun plattform ska bli grön

Att ha intressanta arbetsuppgifter är den i särklass viktigaste drivkraften för de 6 000 ingenjörerna, som har deltagit i undersökningen. Sådana uppgifter finns det gott om i Volvokoncernen, tycker Lars Stenqvist.

Lars Stenqvist, CTO på Volvo Group.

– Ingenjörer vill jobba med saker som inte finns i dag, som behöver utvecklas. Det är precis vad vi håller på med. Jag brukar säga att vi ska gå från en brun till en grön plattform, och det tror jag är väldigt attraktivt för många ingenjörer. Vårt budskap är ganska enkelt men samtidigt väldigt utmanande: År 2040 ska alla våra produkter vara fossilfria, säger han.

Han påpekar att bredden är stor vad gäller olika teknikområden. Detta eftersom det inte finns någon ”silver bullet”, en enda lösning på att nå fossilfrihet.

– Vi jobbar med batterielektriskt och med bränsleceller på vätgas, men vi är också väldigt tydliga med att även förbränningsmotorer tillhör framtiden, men då drivna på fossilfria bränslen, säger Lars Stenqvist.

Det innebär att Volvo behöver en stor bredd även vad gäller ingenjörskompetenser. Allt från hårdvara och elektromekanik till mjukvara och avancerade material. Och ai, inte att förglömma. 

Karate inspirerar i karriären

Att få utvecklas är den tredje viktigaste parametern när ingenjörerna rankar sina drömarbetsgivare. För att främja det har Volvo på senare år infört en ny karriärväg. Vid sidan av traditionella chefs- och projektledarkarriärer kan man även avancera som expert. Inspirationen kommer från karate- och judovärlden där färgen på bälten visar vilken nivå en utövare har uppnått. Fast på Volvo får man inte ett bälte utan en pin, och färgskalan är annorlunda.

Nyexade civilingenjörer utan yrkeserfarenhet startar på rött. Den ädlaste kulören är svart. För att uppgraderas måste ingenjören visa att hen har nått en viss kompetens och uppfyller ett antal kriterier. Ibland krävs utbildning, men det mesta lärandet sker på jobbet.

För den som väljer en chefs- eller projektledarkarriär finns ett begränsat antal tjänster att tävla om. Endast en kan exempelvis bli högsta chef. Men inom expertspåret kan alla klättra till svart nivå, åtminstone i teorin. I praktiken har 14 personer nått dit hittills, varav tio i Sverige. 

Du är också ingenjör – vilken färg har du själv? 

– Nu har jag ju valt att göra chefskarriär, för det är min ”sweet spot”. Men om jag hade tagit expertspåret så hade jag aldrig nått svart, jag är mer av en generalist, säger Lars Stenqvist, som är civilingenjör i industriell ekonomi från Chalmers.

Lön hamnar långt ner på listan över ingenjörernas drivkraft. Hur ser du på det? 

– Ur ett perspektiv gläds jag åt att ingenjörerna verkar tycka att intressanta arbetsuppgifter och att få växa är viktigt medan lönen har lägre prioritet. Men jag tror samtidigt att det är väldigt kopplat till vilken lönenivå man redan har – och jag tycker att vi ingenjörer är relativt välbetalda jämfört med andra yrkesgrupper, säger Lars Stenqvist.