INGENJÖRENS VAL

Saab har cirka 11 000 ingenjörer anställda, de allra flesta i Sverige. Petter Bedoire är teknikchef på företaget.

”Vi rekryterar så mycket vi kan” – Saab är manliga ingenjörernas favorit

Ingenjörer vill göra nytta för samhället och jobba i teknikens framkant. Det gynnar Saab som tar en topplacering i Ny Tekniks undersökning.

Publicerad Senast uppdaterad

Saab är landets näst mest populära arbetsgivare enligt Ny Tekniks stora ingenjörsundersökning. 

Försvarskoncernen ligger i topp om man enbart ser till männens svar.

– Jättekul att höra, och jag blir väldigt stolt. Vi har märkt ett starkt ökande intresse för företaget på senare år, säger Petter Bedoire, CTO på Saab, när Ny Teknik ringer upp. 

Att få göra nytta för samhället är en av ingenjörernas viktigaste drivkrafter, enligt undersökningen. Det är något Petter Bedoire tror kan vara en delförklaring till topplaceringen. 

– Man kan bidra till ett säkrare samhälle på många sätt, men att arbeta på Saab är ett alldeles ypperligt sätt för ingenjörer, säger han. 

Petter Bedoire CTO Saab.

Som försvarskoncernens högsta teknikchef basar Petter Bedoire över teknikledningen för cirka 11 000 ingenjörer. Den absoluta merparten – runt 10 000 – jobbar i Sverige. De arbetar med stridsflygssystem, undervattenssystem, avancerade vapensystem, sensorer och ledningssystem.

Värvar ingenjörer i hög takt

Sedan Rysslands storskaliga invasion av Ukraina har efterfrågan på produkterna ökat kraftigt, och företaget har värvat ingenjörer i hög takt. Enbart under fjolåret anställde företaget runt 1 000 nya ingenjörer i Sverige, och ytterligare 300 i andra länder. 

– Vi rekryterar så mycket vi kan, och vi kommer inte att bromsa in, säger Petter Bedoire.

Saab söker ingenjörer inom ett brett spann, men med ett särskilt fokus på programvaruutveckling och ai. Därmed konkurrerar företaget om samma nyckelkompetenser som även stora industriföretag och mindre teknikbolag söker. 

Intressanta arbetsuppgifter är den i särklass viktigast drivkraften för ingenjörerna i undersökningen. Vad kan ni locka med på den fronten?

– Vi jobbar med den absolut senaste teknologin, ofta med saker som nätt och jämnt finns. Orsaken är att försvarsindustrin normalt har långa utvecklingstider. Att utveckla till exempel ett stridsflygssystem eller en ubåt kanske tar tio år från idé tills att man levererar någonting. Då gäller det att hela tiden jobba i teknikens framkant så att produkterna fortfarande är moderna vid leverans, säger Petter Bedoire.

Utveckling och vidareutbildning ligger också ingenjörerna varmt om hjärtat. Hur jobbar ni med de frågorna? 

– Många ingenjörer stannar liksom jag själv väldigt länge på Saab, och det tror jag är kopplat till att utvecklingsmöjligheterna är stora i en stor koncern. Vi investerar exempelvis mycket i ledarutbildning för de som tycker att ledarskap är spännande, och man kan även göra en akademisk karriär som industridoktorand. 

Är du förvånad över att lönen ligger så långt ner på listan över ingenjörernas drivkrafter? 

– Nej, egentligen inte. Lönen ska såklart vara marknadsmässig, men personligen har jag alltid utgått från att om man har ett utvecklande och spännande jobb så kommer man att få en bra löneutveckling också.

Har du något tips till andra företag som vill locka till sig duktiga ingenjörer? 

– Näe, det är en företagshemlighet. Skämt åsido, jag tror att man ska se till att de ingenjörer man redan har trivs, så kommer budskapet att sprida sig, säger Petter Bedoire, som själv är elektroingenjör från KTH.