Karriär
Så vill teknikjättarna locka fler kvinnor
Storföretagen vill bli mer attraktiva för kvinnliga ingenjörer. Och kvinnliga ingenjörer jagar toppjobb i tekniksektorn. På Ingenjörskarriärs temakväll möttes de.
På bara några timmar blev Ingenjörskarriärs temakväll om jämställdhet i ingenjörsbranschen fullbokad. Ett 80-tal kvinnliga ingenjörer nätverkade med tre storföretag.
– Man måste uppmuntra kvinnor att söka tjänster lite mer. Det räcker inte att sätta ut annonser och gallra de bästa ansökningarna, säger Sandra Lindqvist, beräkningsingenjör på FS Dynamics och en av de som besökte temakvällen.
I panelsamtalet på scen berättade representanter från Scania, Boliden och Tietos bankverksamhet om sitt arbete för att rekrytera fler kvinnor.
Sofia Vahlne från Scania säger att bolaget haft ett projekt för att få fram fler kvinnliga chefer, men att det gick för långsamt och att de nu har bytt strategi:
– Vi håller på med ett stort arbete nu där vi breddar mångfaldsfrågan och involverar alla. Vi startar upp workshops där vi börjar med de högsta ledningsgrupperna, som får titta på framtidsscenariot och på sig själva, säger hon.
De tre företagsrepresentanterna var överens om att ökad mångfald är en förutsättning för att vara konkurrenskraftiga. Att spegla samhället i den egna personalens sammansättning gör helt enkelt att man vet bättre vilka produkter som ska tas fram och hur de ska fungera.
Vahid Zohali, vice vd på Tietos bankverksamhet, berättade att de börjat använda sig av certifieringsverktyget Edge som hjälper företag att mäta den interna jämställdheten.
– Det kändes som en kalldusch först, men det var bra för vi ville veta var vi står i jämställdhetsarbetet, säger han.
Bolidens Martin Eman, som arbetar med att lyfta fram Boliden som arbetsgivare, berättade att i deras bransch var det förbjudet fram till 1978 för kvinnor att arbeta under jord.
– 2012 bestämde vi att vi ska gå från 15 till 20 procent kvinnor bland de anställda fram till 2018. Nu har vi 18,4 procent så vi ser en ökning, även om vi hade önskat att det kunde gå fortare, säger han.
Boliden har programmet Women at work där kvinnliga ingenjörer får utbildning och möjlighet att se över olika karriärvägar. Martin Eman fick frågan om de har stött på motstånd mot jämställdhetsarbetet inom organisationen.
– Det är alltid motstånd vid förändringar, till exempel första gången vi fick en kvinnlig gruvchef.
– Men så passerar man det, och i och med att ledningen har tagit ett järngrepp om frågan tycker jag att motståndet är mycket mindre nu även om det finns kvar.
Prenumerera på Ingenjörskarriärs kostnadsfria nyhetsbrev!