Ingenjörens val

En Jas 39 Gripen förbereds på Bodö flygplats inför ett mörkerflygpass.

Försvarsbranschen får revansch: ”Synen har förändrats”

Från snudd på tabu till ingenjörsfavorit. Försvarsbranschen kniper flera topplaceringar i Ny Tekniks stora ingenjörsundersökning. 

Publicerad Senast uppdaterad

Att jobba med säkerhets- och försvarsfrågor lockar ingenjörerna. På topp-20-listan över landets mest populära arbetsgivare finns Saab (2), Försvarsmakten (4), Säkerhetspolisen (8), FOI (11), FMV (15) och FRA (20). Det visar Ny Tekniks stora ingenjörsundersökning med närmare 6 000 svarande. 

Om man endast ser till männens svar placerar sig de sex aktörerna några snäpp högre upp i rankingen. 

”Synen har förändrats helt”

Försvarskoncernen Saabs CTO Petter Bedoire har arbetat i försvarsindustrin i 30 år. Han bekräftar att intresset för företaget har ökat kraftigt på senare år, och han ser ett stort skifte i inställningen till hela branschen. Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina verkar ha påverkat många. 

Petter Bedoire.

– Synen har förändrats helt, tyvärr får jag väl säga. Som medborgare och pappa tycker jag att det vore fantastiskt om världen var en trygg och säker plats. Men det är den inte, och allt fler förstår att försvaret är nödvändigt för att säkra vårt sätt att leva i demokrati och frihet, säger han.

Även Mattias Svedin, kommendör i Försvarsmakten, tror att det försämrade omvärldsläget kan ha bidragit till förändrade attityder.

– Tidigare var det militära snudd på tabu. Det sågs som dåligt och krigiskt och beskrevs som ett ”särintresse”. Men med ett krig i Europa har verkligheten kommit närmare, säger han. 

Mattias Svedin är främste företrädare för Försvarsmaktens runt 150 försvarsingenjörer. Det innebär att de både är officerare och civilingenjörer.

Mattias Svedin.

Utöver försvarsingenjörerna har myndigheten även hundratals civila ingenjörer inom olika kompetensområden bland de anställda. Bredden är stor. Från maskin-, elektro- och farkostteknik till data-, mediateknik och produktdesign.

Liksom Saab har Försvarsmakten ett fortsatt stort rekryteringsbehov. 

– Vi jobbar exempelvis mycket med att komma ut på studentmässor och arbetsmarknadsdagar, och vi erbjuder civilingenjörer att utbilda sig till officer på betald arbetstid, säger Mattias Svedin. 

”Coola prylar” kanske lockar

De senaste årens stora reklamsatsningar med försvarsbudskap kan också ha bidragit till att locka ingenjörer till “försvarsfamiljen”, som aktörerna ibland kallar branschen.

– En reklamkampanj om att göra lumpen visar samtidigt att försvaret är en materialsport med coola prylar, om man får säga så, säger Mattias Svedin.

Som exempel på sådana “coola prylar” nämner han stridsflygplan och ubåtar, som de flesta har sett i actionfilmer men få möter i vardagen. Han tror även att ingenjörers intresse kan väckas av bilder på personer som sitter vid skärmar med fokuserade blickar och headset i spännande miljöer. 

Saab fick också positiv respons på sin stora varumärkeskampanj med budskapet ”En del av Sverige” i fjol. 

– För tio-femton år sedan hade det aldrig funkat att sätta upp såna reklamtavlor ute på stan, de skulle ha blivit nedklottrade. Men nu har vi i stället fått ett enormt intresse, säger Saabs Petter Bedoire.