Hållbar industri

Dannemora får malmbana

Vagnarna kan ta nära 70 ton.

När Dannemora gruva öppnar igen innebär det att tre malmtåg per dygn ska gå till hamnen i Hargshamn. Inför starten 2012 har banan och hamnen rustats upp för många miljoner.

Publicerad

<p>Malmtågen ska rulla sju dagar i veckan, 50 veckor om året. Varje tåg består av 22 malmvagnar, dras av två lok och väger runt 2 000 ton. För att klara det har järnvägen mellan Dannemora och Hargshamn i ett första steg fått 27 000 nya slipers, berättar Per Granath på Trafikverket. Trummorna under banvallen har också reparerats eller bytts ut. </p> <p>Resultatet är att hela banan åter graderas för 70 km/tim och 22,5 tons axeltryck. Hastighetsbegränsningarna (till 40 km/tim) mellan Örbyhus och Hargshamn kan nu tas bort. Åtgärderna kostar runt 28 miljoner kronor. </p> <p>Banverket har dessutom bytt en växel, byggt ett vägskydd på en ny väg på området och rustat plankorsningar, åtgärder för 10-15 miljoner, där Östhammars kommun bidrar med 5 miljoner och Dannemora Mineral med resten.</p> <p>För banan planeras dessutom en utbyggnad av ett nytt tågledningssystem för 60 miljoner kronor. Det ska finansieras av brukaravgifter från gruvan och de andra företagen som använder spåret, till exempel pappersbruket i Hallstavik.</p> <p>- Hamnen i Hargshamn ska rustas upp för 70 miljoner kronor, som finansieras via ett avtal med gruvbolaget, berättar Håkan Nilsson, vd i det kommunägda bolaget Hargs Hamn. </p> <p>- Det är malmkajen som ska förstärkas och en ny tippficka för malmtågen som ska byggas, skeppslastare och lageranläggning som ska rustas upp och ett nytt matarband som ska anskaffas för pengarna.</p> <p>Den största investeringen i sammanhanget gör Green Cargo, som moderniserar och köper nya lok från Bombardier för 1,6 miljarder kronor.</p> <p>- Det är inte bara det sjuåriga kontraktet med Dannemoragruvan som ligger bakom, de nya loken ska även användas till annat, säger Green Cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander. </p> <p>Vagnarna hyrs av gruvbolaget, Dannemora Mineral, från det internationella leasingföretaget Nacco, som i sin tur har lagt en order på ett hundratal nya vagnar som rymmer 52 kubikmeter och kan lasta nästa 70 ton, för runt två miljoner kronor per styck hos vagnbyggaren Greenbriers polska dotterföretag.</p>