FARKOST

Startupens farkost tar sig mycket längre än en helikopter

Deras VTOL kan ta passagerare upp till 130 mil. Enligt startupen är bränsleförbrukningen 40 procent lägre än en helikopter.

Vid ett event i Dublin avtäckte ARC Aerosystems sin VTOL, en förkortning som står för vertical take off and landing. Farkosten har samma form som en helikopter men i designen ingår en tunn vinge.

För att hålla sig i luften förlitar sig Linx P9 på en enda rotor samt två turbopropmotorer, som kan köras på grönt flygbränsle (SAF). Det enkla upplägget ger låga underhållskostnader, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Modellen rymmer nio säten, och enligt den brittiska uppstarten är det världens mest avancerade VTOL med den kapaciteten. Modellen sammanför styrkorna hos en helikopter med fördelarna hos ett flygplan, vilket ger avtryck i bränsleförbrukningen. Enligt bolaget ska deras den vara 40 procent lägre jämfört med en konventionell helikopter av samma snitt.

30 procent längre räckvidd

Räckvidden ska enligt ARC Aerosystems vara 30 procent längre än jämförbara helikoptrar. De anger sträckan till 95 mil, vilket kan förlängas till 130 mil med en extra bränsletank. Det skriver Interesting Engineering. Ett exempel på en kommersiell helikoptrar av likvärdig storlek är Bell 429 – och den modellen har en räckvidd på drygt 76 mil, eller max 4,5 timmar i luften. Topphastigheten ligger enligt Bell på 287 km/h. Linx P9 klarar å sin sida 370 km/h, med en marschfart på 300 km/h.

Den maximala flyghöjden är cirka 4 000 meter. Linx har dock ingen tryckkabin. Hela farkosten är byggd av kompositmaterial, som ger den en vikt på 1 930 kg. Enligt ARC Aerosystems kan modellen eventuellt tas i tjänst 2028.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.