FARKOST
Batteri- och dieseldrivet multifartyg ska fiska och forska
Sunny Lady ligger i hamn vid Mjølstadneset utanför Fosnavåg. Fartyget är 86 meter långt och därmed ett av Norges största fiskefartyg. Fartyget är byggt i Turkiet men utrustat med norsk och nordeuropeisk teknik.
Foto: Jørn-Arne Tomasgaard
Nya multifartyget Sunny Lady, som fungerar med flera olika drivmedel, har kostat nästan 400 miljoner norska kronor. Redaren Sigurd Teige menar att fartyget, som både ska fiska och forska, sätter standarden för havsgående fartyg fram till 2030.
Tanken med multifartyget
är att det inte ska ligga overksamt när kvoterna av sil, lodda, kolmule och
makrill har fyllts. Då ska det i stället kunna riggas om med
undervattensfarkost och annan utrustning för att jobba för offshoreindustrin.
Arbetsuppgifterna kan vara enklare reflektionsseismologi, bottenundersökningar
eller rörunderhåll.