Delft Eco-Runner XIII under rekordförsöket på banan Immendingen i TysklandDelft
Ett kilo vätgas blev över 240 mils körning. Vid holländska TU Delft har ett gäng studenter nu satt ett nytt Guinness-rekord med en bil som är mer än hundra gånger mer bränsleeffektiv än en fossilbil.
Sedan elektrifieringen av personbilen började har räckviddsångest varit ett begrepp. Och även om batteritekniken förbättrats samt laddinfrastrukturen likaså är det fortfarande ett faktum att elbilar är något begränsade när det kommer till långresor.
Som svar på det lyfter en del fram vätgas-bränslecellsbilar som alternativ. Och för att visa dess potential har ett team från Delft tagit sig an utmaningen att bygga en riktig långdistansare. Genom åren har de visat att det går att få ut enorm räckvidd om man är villig att göra visst avkall på komfort och design.
Redan 2020 lyckades universitetets representanter under en 36-timmars nonstop-resa ta sig nära 120 mil på en tank. Och detta har sedan förbättras varje år.
Delft
I årets upplaga av Hydrogen Efficiency Challenge ställde universitetet upp igen och det 24 personer starka teamets ”Eco-Runner XIII” stod på startlinjen med en full tank om 950g. Och så bar det iväg. Bilen körde i hastigheten 45 km/h runt en testbana i Tyskland. När man kört i tre dygn hade totalt 2 488,45 km tillryggalagts.
Som följebil hade teamet en vätgasdriven Toyota Mirai. Denna har 5,6 kg vätgas ombord, det framgår inte av historien hur många gånger Miraien behövde tanka för att hänga med, men när Ny Teknik testade bilen en vinterdag gick det åt 1,5 kg bara för att ta sig 100 km.