Fordon

Vätgas i dieselmotorn gav flottan låga utsläpp

I Liverpool bygger företaget Ulmeco om förbränningsmotorer för att köras med en inblandning av vätgas, i en "dual-fuel conversion". Foto: Ulmeco

I ett projekt konverterades elva bruksfordon för dubbla bränslen. Dieselmotorerna kördes med en inblandning av vätgas – och resultatet var en succé.

Publicerad

I Liverpool bygger företaget Ulmeco om förbränningsmotorer för att köras med en inblandning av vätgas, i en "dual-fuel conversion". Vätgasen lagras i tankar i gasform och en eftermonterad enhet distribuerar rätt mängd till motorns insugsgrenrör där gasen blandas med det fossila bränslet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här