Fordon

Toyotas nya vätgaslastbil byggs för USA-marknaden

Foto: Toyota

Tidigare har Toyota visat bränslecellslastbilen avsedd för Japan. Nu presenterar företaget det tunga fordon som man ska bygga för de amerikanska åkarna.

Publicerad

Toyota är uppenbarligen fast beslutna om att etablera sig i segmentet vätgasdrivna transportfordon, och för ändamålet har man flera samarbetspartners. Förra året presenterades den bränslecellslastbil som har utvecklats tillsammans med Kenworth Truck Company – och i början av 2020 visade Toyota upp renderingar av ett pågående samarbete med den japanska buss- och lastbilstillverkaren Hino Motors.

Det fordonet är avsett för den japanska marknaden, och dubbla bränslecellsstackar från vätgasbilen Mirai ska ge en räckvidd på 600 km. Nu meddelar Toyota att man dessutom tänker bygga ett bränslecellsfordon avsett för USA-marknaden. Det blir en klass 8-lastbil vilket placerar den i kategorin "heavy truck", med vikter från cirka 15 ton och uppåt. Man kan dock förmoda att den snarare får en vikt som matchar lastbilen för Japan, som ska väga 25 ton.

Även den amerikanska lastbilen är ett samarbete med Hino Motors, och fordonet kommer att bygga på deras senaste chassi, Hino XL Series, som egentligen är avsett för en konventionell sexcylindrig dieselmotor på 8,9 liter.

– Vi bygger vidare på vårt stolta arv med Hino-drivlinan, där Toyota Fuel Cell Technology nu erbjuder våra kunder en kommersiellt gångbar, lång räckvidd i ett fordon med nollutsläpp inom nära räckhåll tidsmässigt, säger Glenn Ellis, chef för Customer Experience på Hino.

Det första demonstrationsfordonet ska stå färdigt nästa år.