FORDON
Toyota ger en glimt av nästa generations elbil
Så här, på ett ungefär, tänker sig Toyota att nästa generations elbil ska se ut.
Toyota
Den japanska biljättens sena ankomst till elbilsfesten har mött skarp kritik, på flera plan. Men bolaget ökar nu sin satsning.
Toyotas inträde på elbilsmarknaden har varit långt ifrån en succé. Men företaget satsar vidare och har nu presenterat en glimt av andra generationens elbil. En konceptversion ska visas upp på Japan Mobility Show (tidigare Tokyo Motor Show) i höst. Lanseringen blir dock först 2026, rapporterar Automotive News.
Av bilden att döma verkar det handla om en sportig och strömlinjeformad skapelse, med det diffusa löftet om ”högre verkningsgrad” som ska ”få hjärtan att rusa”.
Den nya vd:n Koji Sato meddelade även att Toyota investerar ytterligare en biljon yen (motsvarande 76 miljarder kronor) under återstoden av decenniet i utveckling och produktion av elbilar. Därmed uppgår den totala investeringen till 5 biljoner yen. Koji Sato efterträdde Akio Toyoda den 1 april i år. Toyoda, som blev vd 2009, tog i stället jobbet som ordförande.
BZ4X omgärdad av problem
Japanska Toyota hade länge en skeptisk inställning till elbilar men hoppade till slut på tåget. Först ut var premiummärket Lexus med UX 300e, följd av Toyota BZ4X.
Lanseringen av BZ4X har omgärdats av problem. Först uppdagades att hjulen riskerade att lossna vid färd. Anledningen var att hjulskruvarna inte klarade av bilens vikt i kombination med elmotorns vridmoment. 2 500 återkallade bilar fick nya brickor till skruvarna, vilket löste problemet, rapporterar Jalopnik.
Räckvidd och snabbladdningsförmåga har också mött kritik, av bland annat norska Elbil24. Den fyrhjulsdrivna BZ4X uppnådde blott en räckvidd om 307 km, 35 procent lägre än vad körcykeln (WLTP) utlovade: 470 km. Orsaken var bland annat högre energiförbrukning än angivet samt en väl tilltagen batteribuffert, i jämförelse med andra tillverkare. Toyota medgav att de varit för konservativa. När laddstatusen visade 0 procent var den i själva verket 8 procent, vilket bolaget justerade via en trådlös uppdatering (Over-the-air update, OTA), rapporterar nyhetsbrevet Omev.