ELBILAR

Toyota-ingenjörerna demonterade en Tesla: ”Är verkligen ett konstverk”

Vid Giga Berlin använder Tesla sin ”Megacast-teknik” för att pressgjuta fram- respektive bakvagn.

I jakten på att komma ikapp i elbilsracet tog Toyota och demonterade en Tesla Model Y. Nu har en Toyotachef erkänt att det man hittade ”under skinnet” imponerade stort.

Toyota som är världens största tillverkare men som inte helt lyckats med sin övergång till elbilar, har i ett försökt att skaffa sig mer insikt plockat isär en Tesla Model Y. Det rapporterar branschtidningen Automotive News.

Detta som ett led i att styra om den stora skutan och börja få till en ändring. För man kan tänka sig att det är smärtsamt att var den traditionella tillverkaren som inledde hela elektrifieringståget i bilbranschen – men ändå numera ses som rejält akterseglad.

Att gå igenom en konkurrents bil är inte ovanligt i branschen, man vill helt enkelt se hur andra löst utmaningar. Och att man valde Teslas populära modell är inte konstigt – den har lagt ribban högt.

– Att ta av karossen på Model Y, det var verkligen ett konstverk. Helt otroligt, säger en Toyota-chef till Autonews.

Stor skillnad mellan Model Y och Bz4x

När Toyotaingenjörerna plockade isär bilen kunde de konstatera hur stort den skiljer sig från den egna elbilen Bz4x. För även om det ser ut som vilken annan bil som helst när det kommer till karossen – är det som finns under en annan historia.

Tesla har börjat pressgjuta fram- och bakvagnar vilket då minskar antalet komponenter rejält. Därtill har batteriet integrerats som en strukturellt bärande del.

In alles innebär det att man sparar enorma kostnader och tid i monteringen av bilarna – vilket då självklart ger bättre marginal.

– Det här är en helt annan tillverkningsfilosofi. Vi behöver en ny plattform designad som en helt ny elbil, säger Toyotakällan till Autonews.

Just pressgjutning är en väg många andra tillverkare valt att gå . Volvo har investerat i en press och till Ny Teknik gjorde Mikael Fermér, lösningsarkitekt för fordonsplattformar på tillverkaren, liknelsen.

– Det här är på sätt och vis det största teknikskiftet sedan vi gick från att bygga karossen av stål istället för trä, sade han.

Gjort plats för frunken

Men att pressgjutning skalat ned antalet komponenter var inte det enda som Toyota-ingenjörerna upptäckte. De upptäckte även att Tesla använder 1,5 mm kylslangar i Model Y, det är markant tunnare än de 3,5 mm som de flesta andra biltillverkare använder. Vidare frigjorde Teslas komponentplacering, såsom att växelriktaren sitter under baksätet, mer utrymme för frunk fram.

Att Toyota halkat efter när det kommer till elbilsutveckling är ingen nyhet. I höstas kom uppgifterna om att tillverkaren skulle göra ett ”rejält omtag på sin elbilssatsning”. Som en del där har man nu sjösatt en ny plan på att ta fram en ny plattform ”Next generation EV”, men denna ligger några år fram i tiden.

Att ligga efter Tesla måste gräma Toyota rätt rejält. När det amerikanska märket bara var ett uppstartsbolag var Toyota en av investerarna och ägde fram till 2016 en del av Tesla.

Exakt vad man väljer att ”kopiera” från Tesla återstår att se, men pressgjutning och batteriet som bärande del i strukturen kan vara två saker. Hur de ställer sig till cylindriska eller prismatiska celler är dock en öppen fråga.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.