FORDON

Cybercab har måsvingedörrar men saknar ratt och pedaler.

Teslas självkörande bil är ännu en gång alldeles runt hörnet

En robottaxi för två och en robotbuss för 20. Det är Teslas senaste drag i jakten på att sätta verkligt självkörande fordon på vägarna.

Publicerad Senast uppdaterad

Teslas vd Elon Musk har under snart ett decennium upprepat att självkörande Tesla-bilar är alldeles runt hörnet. Hittills har profetian inte besannats, trots att bolaget har sålt en tilläggstjänst döpt till Full Self Driving (FSD). I praktiken är FSD dock bara ett avancerat förarstöd på nivå 2 enligt SAE-skalan, eftersom Tesla ännu inte har tillstånd för oövervakad självkörning någonstans i världen.

Därför var förväntningarna höga när bolaget natten mot fredag anordnade evenemanget We, Robot” , nära Los Angeles.

Inte mindre än två fordon och en humanoid robot presenterades.

Cybercab

Först ut var huvudkaraktären Cybercab. Den tvåsitsiga bilen saknar ratt, pedaler och utvändiga backspeglar men har däremot måsvingedörrar.

Tesla säger att bilen ska sättas i produktion redan 2026 – även om Elon Musk samtidigt medgav att han brukar vara optimistisk vad gäller tidsramar. Hans förhoppning är att den ska kosta under 30 000 dollar att köpa och att driftkostnaden landar kring 20 cent per mile, motsvarande 1,30 kr per kilometer.

Om två sittplatser inte räcker, vilket det ju sällan gör om en familj vill åka taxi, så har Tesla lösningar även för det.

Robovan

Under evenemanget visade bolaget nämligen även upp fordonet Robovan, som är en självkörande buss med plats för 20 passagerare. Fordonets design för kanske närmast tankarna till ett futuristiskt höghastighetslok. Elon Musk betonade att Robovan kommer att se likadan ut när den sätts i produktion – men när det blir är oklart. Driftskostnaden hoppas han ska bli så låg som 5 cent per mile.

Under nästa år hoppas Tesla dessutom kunna rulla ut versionen av FSD som medger oövervakad självkörning, i Texas och Kalifornien för bilmodellerna Model Y och Model 3.

”We, Robot”-evenemanget var i princip helt fritt från tekniska detaljer kring fordonen som visades upp. Att de saknar laddkontakt och i stället ska laddas med hjälp av trådlös elöverföring (induktion) klargjordes däremot. 

Tesla Robovan, med plats för 20 passagerare.

”Ganska besviken”

Reaktionerna från omvärlden är blandade.

– Jag är aktieägare och ganska besviken. Jag tror att marknaden hade velat ha mer definitiva tidsramar. Jag tror inte att han sa särskilt mycket om någonting, säger aktiehandlaren Dennis Dick på Triple D Trading till nyhetsbyrån Reuters.

På Elon Musks egen sociala plattform X är tonläget ett annat. I ett inlägg där han visar upp Robovans interiör skriver en användare: ”Jag fullkomligt älskar den, vill köpa en och göra den till mitt rullande hem”. 

Säkare än mänskliga förare?

Teslas vd är fortsatt fast besluten om att autonomi är vägen framåt för bolaget, och hävdar att självkörande bilar kan bli tio gånger säkrare än om de framförs av människor.

Samtidigt utreder amerikanska myndigheter åtminstone 1 000 krascher som involverar Teslabilar med Autopilot eller FSD. I dessa krascher har minst 44 personer avlidit, rapporterar The Verge

Vad utfallet blivit utan Autopilot/FSD går förstås inte att veta. Tidskriften New Scientist rapporterade i somras om forskning som visar att förarlösa bilar tycks orsaka färre olyckor än mänskliga förare vid rutinkörning – men fler vid till exempel svängar eller i svagt ljus.